
Traditiegetrouw vraagt TravMagazine enkele branchegenoten in de laatste editie van december om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Wat worden de trends, waar loeren de bedreigingen en waar zitten de kansen?
‘De reissector verandert razendsnel, en ook 2025 belooft weer een dynamisch jaar te worden.’ Dat zegt Erik van der Waard, voorzitter van DTA en CEO van Internoord Travel Group.
‘Reizigers worden zonder twijfel ook komend jaar weer bewuster en veeleisender. Duurzaamheid, unieke ervaringen en persoonlijke service zijn niet langer trends, maar vereisten. De opkomst van kunstmatige intelligentie en big data komt er in sneltreinvaart aan en biedt veel kansen voor onder andere maatwerk. Daarmee kunnen we goed inspelen op de individuele wensen van klanten. Wij zijn daar als Internoord Travel Group in ieder geval erg druk mee bezig en houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Bovendien groeit de populariteit van ‘slow travel’ en het reizen naar minder bekende en kleinere bestemmingen, wat ook weer nieuwe markten opent. Tegelijkertijd staan reisorganisaties voor spannende uitdagingen. We zien stijgende kosten op bestemmingen die tot voor kort nog goed geprijsd waren. Daarnaast maken discussies over klimaatverandering en geopolitieke onzekerheden flexibiliteit en efficiëntie belangrijker dan ooit. Consumenten boeken later, maar verwachten tegelijkertijd zekerheid en kwaliteit.
Wij hebben daarbij met DTA als inkooporganisatie een jarenlange expertise en stevige ruggensteun naast ons staan. DTA biedt haar aandeelhouders veel ‘lucht’ bij het slim inkopen van reisproducten en inkoopafspraken, waardoor een groot deel van dat tijdrovende traject ondernemers ontzorgt. Dankzij de schaalgrootte biedt DTA scherpe contracten van uitsluitend zeer betrouwbare partners en lopen we vooraan met innovatieve oplossingen. Dit geeft aangesloten organisaties de ruimte om zich te concentreren op wat écht belangrijk is en waar het om draait: het creëren van onvergetelijke reiservaringen voor de consument. Aan de start van de boekingen voor 2025 zie ik binnen DTA een omzetontwikkeling die wijst op een mooi en reislustig nieuw seizoen. Wij zijn klaar om in te spelen op de trends van 2025, maar ook om de uitdagingen die ongetwijfeld weer op ons pad komen, aan te gaan. Samen met onze partners kunnen we ook in 2025 de kansen weer maximaal benutten, ons aanbod verder versterken en voorop blijven lopen in onze prachtige sector. Want laten we dat vooral blijven uitstralen met z`n allen, we werken in een schitterende sector.’