
Traditiegetrouw vraagt TravMagazine enkele branchegenoten in de laatste editie van december om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Wat worden de trends, waar loeren de bedreigingen en waar zitten de kansen?
‘Als Holland America Line zien wij een zeer positieve trend met betrekking tot het vroegboeken’, laat Nico Bleichrodt (Vice President International Sales bij Holland America Line) weten aan TravMagazine. ‘Dit is een trend die wij de afgelopen twee jaar al hebben geconstateerd en ook voor 2025 is dit het geval, aangezien wij reeds een recordaantal vroegboekingen voor 2025 – en inmiddels ook al voor 2026 – hebben mogen noteren.’
Bleichrodt: ‘Afgelopen jaar waren onze lokale afvaarten al vroegtijdig volgeboekt waardoor wij hebben besloten om de capaciteit van onze cruises vanuit Nederland te verhogen van 24 naar 28 afvaarten. Ook zullen onze twee nieuwste schepen, Rotterdam en Nieuw Statendam, zowel zevendaagse als veertiendaagse cruises gaan uitvoeren vanuit Rotterdam met maar liefst een totale capaciteit van 74.000 bedden die tot onze beschikking staan. Een andere trend die wij zien is de waarde per boeking.’
‘Meer dan 70% van onze passagiers kiest er inmiddels voor om vooraf bij boeking het ‘Have It All-pakket’ bij te boeken, waardoor nagenoeg ook alle kosten tijdens de cruise gedekt zijn, waaronder een drankenpakket, wifi, een diner in een specialiteitenrestaurant, een tegoed voor een excursie en alle fooien. Wij verwachten dan ook dat 2025 weer een mooi cruisejaar zal gaan worden.’