
De tarieven die Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen rekent om gebruik te maken van de luchthaven, de zogenaamde havengelden, stijgen in drie jaar in totaal met 37 procent.
Daardoor betalen luchtvaartmaatschappijen Schiphol in 2027 vergeleken met 2024 gemiddeld ongeveer 15 euro meer voor een lokaal vertrekkende passagier. De stijging is het gevolg van uitzonderlijk hoge inflatie en sterk gestegen rente in de afgelopen drie jaar, zegt Schiphol.
Zoals volgt uit de Wet Luchtvaart bevatten ze daarnaast een compensatie voor de gemiste opbrengsten uit de covidperiode. De tarieven stijgen in 2025 met 41 procent, in 2026 met 5 procent en dalen in 2027 met 7,5 procent.
Om de stijging van de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen te dempen, levert Schiphol zelf een vrijwillige bijdrage van 100 miljoen euro. Hiermee wil de luchthaven de tarieven zo laag als mogelijk houden, zonder tekort te doen aan wat noodzakelijk is voor de luchthavenoperatie.
Schiphol zegt hiermee de noodzakelijke investeringen in goede infrastructuur, betere dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen en verbeterde arbeidsomstandigheden mogelijk te maken.
De komende vijf jaar wil Schiphol 6 miljard euro in de luchthaven investeren. ‘Dit zal gebruikt worden voor onderhoud en kwaliteitsverbeteringen voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen.’
Om geluidsoverlast te verminderen, gebruikt Schiphol de tarieven om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren hun stilste vliegtuigen in te zetten. De tarieven voor stillere vliegtuigen worden voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen meer gaan betalen. Ook worden nachtvluchten extra belast. Er is een categorie vliegtuigen die zoveel lawaai maakt, dat deze vanaf 2025 wordt geweerd.
De havengelden van Schiphol bestaan uit vaste tarieven per reiziger en een tarief dat is gekoppeld aan het type vliegtuig. Voor dat laatste geldt: nieuwere stillere toestellen betalen minder, oudere lawaaiige toestellen betalen meer.
Schiphol heeft zo’n onderscheid al langer in haar tarieven, maar scherpt deze voor de komende drie jaar sterk aan zodat deze meer in lijn is met de impact van het toestel op de omgeving. Daarnaast wordt het verschil in kosten tussen overdag of ‘s nachts vliegen groter: nachtvluchten worden ongeveer drie tot zes keer duurder dan een vlucht overdag, afhankelijk van het toestel. Met deze nieuwe tarieven kan Schiphol sterker sturen op de inzet van een stillere en schonere vloot, zegt de luchthaven. (Foto Shutterstock).