
Wat gebeurt er als je de vuur-en-ijs-magie van IJsland via Icelandair mengt met de blues, wolkenkrabbers en culinaire hoogstandjes van de Midwest dankzij Brand USA? Dan krijg je een dynamische cocktail die de winnaars van hun campagne eind mei mochten ervaren, maar liefst tien dagen lang. TravMagazine had het genoegen om mee te gaan en verslag uit te brengen van de reis naar IJsland, Chicago en Michigan in de Verenigde Staten.
Tijdens de campagne van Icelandair en Brand USA, die van juni tot en met november 2023 liep, konden reisprofessionals een studiereisplek winnen door de Icelandair-cursus op TravEcademy en per maand vijf trainingen in het Brand USA Discovery Program af te ronden. Er werd ijverig gestreden en tot in de late uurtjes gewerkt om afgelopen 29 mei aan boord van Icelandair te mogen stappen.
‘Het werkte echt verslavend en was heel leerzaam. Ik wilde zoveel mogelijk badges halen en was uren bezig, maar ik wilde ook zo graag winnen’, laat Grace Stuurman van TravelXL Van Limburg weten. Vivian Heugen van Personal Touch Travel valt bij: ‘Ik ging er echt voor en had zelfs al vrij gevraagd voor de reisperiode in mei en juni!’

Maar liefst zes Nederlandse en zes Belgische reisagenten gingen er uiteindelijk met de winst vandoor en mochten tien dagen lang genieten van het programma in IJsland, Chicago (Illinois), St. Joseph, Ann Arbor en Detroit (Michigan).
Logische Samenwerking
Een online training volgen is een goede manier om snel kennis op te doen, maar het zelf ervaren is uiteraard nóg beter. Daarom hebben Icelandair en Brand USA de handen ineengeslagen om dit mogelijk te maken. Charonne in het Veld-Oling, trade manager voor Brand USA in de Benelux: ‘We wilden de Midwest meer op de kaart zetten en onder de aandacht brengen, omdat het simpelweg een prachtige en veelzijdige regio is. Het is nog niet door de massa ontdekt, dus je beleeft de echte USA. De bevolking is vriendelijk, gastvrij en je vindt er nog weinig toeristen. In combinatie met het sterke netwerk van Icelandair was de samenwerking snel gemaakt.’

IJsland is een welkome tussenstop op de route naar Noord-Amerika en Canada. ‘Wanneer je trans-Atlantisch vliegt met Icelandair vanuit Amsterdam (dagelijks) of Brussel (3-7 x per week) naar een van de zeventien luchthavens in Noord-Amerika, kun je ervoor kiezen om een stopover van één tot zeven dagen in IJsland toe te voegen zonder extra vliegtarief’, vertelt Marieke van der Weijden, accountmanager bij Icelandair voor Nederland. ‘Je kunt er genieten van warmwaterbronnen, het noorderlicht, papegaaiduikers, walvissen en de overweldigende natuur met vulkanen, watervallen, meren en gletsjers. De slogan ‘Easy to Stop – Hard to Leave’ geldt dan ook niet voor niets. Zo krijg je twee reizen voor de prijs van één vliegticket’, vult Van der Weijden aan.
Þetta Reddast (alles komt goed)
De winnaarsreis start op IJsland met op het lokale nieuws de boodschap: ‘Intense aardbeving bij Sundhnúksgígar – de magmastroom is op gang gekomen met een uitbarsting als gevolg’. TravMagazine staat paraat om verslag te doen, met de aswolk van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in 2010 nog in ons achterhoofd, maar het blijkt dagelijkse kost voor IJslanders. Zij reageren dan ook met ‘Þetta Reddast’, een vaak gehoord credo, dat zoveel betekent als ‘Maak je geen zorgen, alles komt goed!’.

Het is de zoveelste uitbarsting die week, dus we kunnen rustig gaan ‘afkoelen’ in de Sky Lagoon, een warmwaterbron op slechts vijftien minuten rijden van Reykjavik en ook een prima alternatief voor de bekendere Blue Lagoon, waar veel bezoekers op afkomen. Reykjavik wordt verkend, met onder andere zijn felgekleurde huizen en het bijzondere concertgebouw Harpa. Omdat IJsland maar kort wordt aangedaan, is er gekozen voor FlyOver Iceland, een virtuele vlucht met full-motion-zitplaatsen, wind, geluid en zelfs geuren die je meenemen op een spannende reis door de steeds veranderende IJslandse landschappen. Aansluitend kijken de winnaars hun ogen uit tijdens de interactieve Lava Show, waar een vulkaanuitbarsting wordt nagebootst door echte lava tot 1100°C te verhitten en van dichtbij te zien stromen, te horen sissen en de ongelooflijke hitte te voelen.
Great Lakes & Concrete Jungle
We vervolgen onze reis met Icelandair naar Chicago, ook bekend als de Windy City. Deze bijnaam verwijst niet alleen naar de krachtige winden vanaf Lake Michigan, het grootste meer in de Verenigde Staten en anderhalf keer zo groot als Nederland, maar ook naar de opschepperige aard van de inwoners en politici van de stad, die bekend stonden om hun ‘blow a lot of wind’. In Chicago maken we een stadstour via onder andere Millennium Park, een groene oase waar talloze culturele activiteiten en landschapsarchitectuur te vinden zijn, waaronder de befaamde Cloud Gate, bijgenaamd The Bean. Daarna bekijken we de indrukwekkende skyscrapers en geschiedenis van Chicago vanaf het water tijdens een Architecture Cruise en worden de magen goed gevuld door middel van een Chicago Food Tour. Aansluitend hangt de groep in een hellend glazen uitkijkpunt op 300 meter hoogte boven de stad in het John Hancock Center en wordt er genoten van blues bij Legends, gerund door de Grammy-winnende blueslegende Buddy Guy. Ook het Shedd Aquarium en Art Institute of Chicago, een van ‘s werelds toonaangevende kunstmusea, kunnen op een bezoek van de winnaars rekenen.
‘Wat is Chicago toch een verrassend leuke stad. Geen massa’s toeristen, vriendelijke locals en enorm schoon en verzorgd. Houd je van architectuur, dan is dit de stad om aan te doen tijdens een reis door Amerika’, aldus Freek Sikkema van De Reis Expert.
Juwelen in Michigan
Via Warren Dunes State Park wordt een stop gemaakt in badplaats St. Joseph, ook wel ‘de Riviera van de Midwest’ genoemd. Hier kun je een duik nemen in het koele, heldere water van Lake Michigan, de torenhoge zandduinen verkennen en genieten van de schilderachtige kustlijn met vuurtorens.

Ook de levendige universiteitsstad Ann Arbor wordt bezocht. Deze stad vormt de thuisbasis van de University of Michigan en staat bekend om haar uitstekende onderwijsinstellingen, eclectische boekwinkels en een breed scala aan culturele evenementen. De stad biedt ook diverse outdoor-activiteiten, waaronder kajakken op de Huron-rivier en wandelen door de speciale tuinen en ecosystemen van Nichols Arboretum, liefkozend bekend als ‘The Arb’. Ann Arbor herbergt ook het grootste stadion van de Verenigde Staten, Michigan Stadium, waar de winnaars hun ogen uitkijken. Met een capaciteit van 115.000 bezoekers verdient dit indrukwekkende stadion terecht de bijnaam ‘The Big House’. Voordat de reis verdergaat naar de laatste bestemming, Detroit, brengen de winnaars een bezoek aan het Michigan Firehouse Museum, een gerestaureerde brandweerkazerne uit 1898.
Iconisch Detroit
Detroit, de grootste stad van Michigan en grenzend aan Canada, is voor iedereen in de groep één grote verrassing. Het grimmige beeld door de vermeende hoge criminaliteit verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer we kennismaken met de aangename, industriële en culturele charme van de stad. Uitgeroepen tot UNESCO City of Design kan Detroit door de in ere herstelde art-deco wolkenkrabbers naast moderne skyscrapers gezien worden als een herrezen stad, die na een faillissement in 2013 zijn financiën weer op orde kreeg. Op de dag van ons vertrek werd een van Detroits meest iconische gebouwen geopend na een uitgebreide renovatie, Michigan Central Station. Tijdens een wandel- en fietstocht verkennen we de ruwe schoonheid, de street art en de fotogenieke inwoners van de stad. Daarnaast bezoekt de groep het Detroit Institute of Arts, dat een van de voornaamste kunstcollecties van de VS herbergt met werken van grote meesters.
‘Maak je geen zorgen, alles komt goed’
De stad, ooit het hart van de Amerikaanse auto-industrie en bekend als ‘Motor City’, heeft als belangrijke bezienswaardigheid het Henry Ford Museum, wat dan ook op het programma staat. Het biedt ook een dynamische kunst- en muziekscene met het hoofdkantoor van Motown Records, waar de winnaars de legendarische studio verkennen die door onder andere Marvin Gaye, Michael Jackson en Diana Ross is gebruikt. De reis wordt afgesloten met een bezoek aan het enorme Ford River Rouge-complex, waar elke minuut een auto uit de fabriek rolt, het ruim opgezette Henry Ford Museum en het naastgelegen openluchtmuseum Greenfield Village, waar je je even helemaal waant in een decor uit het verleden van Amerika.

Detroit is aan het transformeren en wordt steeds hipper, met trendy restaurants en bars die als paddenstoelen uit de grond schieten. Lucienne Litjens-Weijs van Reiscreaties is aangenaam verrast door Detroit. ‘Ik verwachtte een grote, vieze en drukke stad. Groot is Detroit zeker, maar alles is ruimtelijk opgezet, schoon, groen, niet te druk en er heerst een goede sfeer. Ik heb in vele grote Europese steden meer over de koppen gelopen dan hier. Ik zal het niet direct als stedentrip aanbevelen, zoals bijvoorbeeld Chicago, maar wanneer je met de auto of camper in de Midwest rondreist, is Detroit absoluut een aanrader.’
Eat Your Way Through the USA
Tijdens de winnaarsreis stond culinair genieten hoog op de agenda. Van smaakvolle streetfood met deep-fried pizza, Italian beef en (Coney) hotdogs tot gastronomische hoogstandjes bij wijnhuizen. De magen werden dagelijks verwend met de meest uiteenlopende gerechten, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Dit smaakt naar meer, letterlijk en figuurlijk.

Potentie & Vooruitzicht
‘De Midwest is gastvrij, vriendelijk en nog niet door de massa ontdekt. Je wordt zo thuis uitgenodigd. Het is allemaal kleinschaliger en authentieker dan de welbekende steden als New York, Miami of Los Angeles. Internationaal toerisme staat nog in de kinderschoenen, maar biedt zoveel potentie’, laat In het Veld-Oling van Brand USA weten. ‘Voor mensen die de echte drukte willen mijden, maar wel de big-city-vibes willen ervaren, zijn Chicago en Detroit echte aanraders. Daarnaast heeft de Midwest een aangenaam klimaat met relatief koele winters en warme zomers, maar vele malen minder heet dan steden in bijvoorbeeld Texas, Florida of Californië.’ Freek Sikkema, persoonlijk reisadviseur bij De Reis Expert, weet goed aan wie hij de regio kan aanbieden en weet tijdens de reis al een eerste boeking binnen te slepen.
De charme van Chicago, de veelzijdigheid van Michigan en het uitgebreide netwerk van Icelandair maken de Midwest tot een veelbelovende bestemming. De aanstaande IPW-beurzen voor inkomend toerisme naar de Verenigde Staten, die in 2025 in Chicago en in 2028 in Detroit zullen plaatsvinden, versterken de positie van de regio als toonaangevende wereldwijde reisbestemming. De Midwest is klaar om je te verwelkomen en de diversiteit van de streek te tonen, so feel and be welcome!
Meer zien?
Bekijk een impressie van de reis op onze Facebookpagina