
Het Australische Qantas heeft een schikking getroffen met de nationale consumentenwaakhond ACCC ter waarde van 61 miljoen euro.
De reden: hoewel Qantas wist dat vluchten waren geannuleerd, bleef het toch tickets verkopen, meldt het Duitse dpa.
Na de coronapandemie heeft Qantas Airways tienduizenden tickets verkocht, hoewel sommige vluchten al weken daarvoor waren geschrapt. Dit komt de luchtvaartmaatschappij nu duur te staan: vanwege deze overtreding van de Australische consumentenwetgeving heeft zij een schikking getroffen met de nationale commissie voor concurrentie en consumentenbescherming (ACCC) om 100 miljoen Australische dollar (ongeveer 61 miljoen euro) te betalen.
Daarnaast wordt nog eens 20 miljoen Australische dollar uitgetrokken om meer dan 86.000 getroffen reizigers te compenseren. Deze zullen ieder tussen de 225 en 450 dollar ontvangen. Het betrof voornamelijk binnenlandse vluchten, die nog dagen of zelfs weken werden verkocht, hoewel de verbindingen al geannuleerd waren.
De ACCC had Qantas vorig jaar aangeklaagd wegens deze zogeheten spookvluchten.
‘Vandaag is een belangrijke stap voorwaarts aangezien we werken aan het herstellen van het vertrouwen in de nationale luchtvaartmaatschappij’, zegt Vanessa Hudson, CEO van Qantas.
‘We erkennen dat Qantas zijn klanten in de steek heeft gelaten en niet aan zijn eigen normen heeft voldaan toen na de Covid-lockdown de vluchten weer werden hervat.’
Het bedrijf betreurt dit ten zeerste. Inmiddels is geïnvesteerd in nieuwe technologieën ‘om ervoor te zorgen dat dit niet nog eens gebeurt’. (Foto Shutterstock).