
De Nederlandse staat heeft bij besluiten over het vliegverkeer rond Schiphol onvoldoende rekening gehouden met de belangen van omwonenden van de luchthaven.
Dat heeft de rechter bepaald in een bodemprocedure over de geluidshinder rond Schiphol, die was aangespannen door een aantal omwonenden verenigd in de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV).
Volgens de rechter handelt de staat daarmee onrechtmatig en moet deze binnen een jaar gaan handhaven op basis van het Luchthavenverkeerbesluit. Ook moet de staat zorgen dat bewoners makkelijker met hun klachten terecht kunnen als zij grote geluidshinder ervaren.
De omwonenden zeggen gezondheidsproblemen te ondervinden van de geluidsoverlast van Schiphol. Ze slapen slecht en ervaren stress. Zij willen dat de staat hen hiertegen beschermt, onder andere door het aantal nachtvluchten te beperken en pieken in geluidsoverlast tegen te gaan.
De omwonenden en hun advocaten wijzen op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarin het recht op een ongestoord privéleven is opgenomen.
De Nederlandse staat benadrukte bij de inhoudelijke behandeling van de zaak het economisch belang van Schiphol: de luchthaven genereert banen en maakt Nederland aantrekkelijk als vestigingsplaats voor buitenlandse bedrijven.
Volgens de rechter mag de staat dat als uitgangspunt nemen, maar moet er ook voldoende rekening worden gehouden voor de belangen van omwonenden. Dat is tot nu toe niet gebeurd. Volgens de rechter heeft de staat steeds de hubfunctie van Schiphol en de groei van de luchthaven vooropgesteld.
De staat voerde aan dat al langer wordt geprobeerd om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen, maar zijn pogingen om het aantal vliegbewegingen te reduceren tot nu toe zonder succes.
Zo kondigde het kabinet in 2022 aan het maximale aantal vluchten op Schiphol te willen verlagen van 500.000 naar 440.000 per jaar, met een tussenstap van 460.000 vluchten. Dat plan ging niet door na kritiek van de Europese Unie en de Verenigde Staten.
In een nieuwe doelstelling wilde het kabinet het aantal vluchten vanaf november dit jaar beperken tot 452.500. Ook deze termijn wordt waarschijnlijk niet gehaald omdat de Europese Commissie langer tijd nodig heeft het plan te bestuderen.
De rechter deed geen uitspraak over het maximale aantal vluchten van en naar Schiphol per jaar. (Foto Shutterstock).