
Nederlanders hebben vorig jaar meer online aankopen gedaan dan het jaar ervoor. De online groei komt vooral door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. De online bestedingen aan reizen waren hoger dan ooit.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van drie procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen.
Vooral de online dienstensector liet een grote groei zien.
‘De groei in de dienstensector is vooral te danken aan online bestedingen aan reizen’, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels.
‘Zo hebben we in 2023 circa 21 procent meer online uitgegeven aan pakketreizen en 15 procent meer aan losse vliegtickets en accommodaties. Dit is meer dan ooit tevoren. Dat heeft natuurlijk te maken met inflatie, maar eerder bleek ook al uit de ANVR/GfK boekingsmonitor dat in 2023 de meeste vakantieboekingen ooit werden gedaan. Ook gaven we online niet eerder zo veel uit aan tickets voor attracties en evenementen, met een groei van 10 procent.’
Met een omzet van 4,9 miljard euro vormen losse vliegtickets & accommodaties de grootste online sector, gevolgd door food/nearfood met 4,3 miljard en verzekeringen met 3,2 miljard. (Foto Shutterstock).