
Het boekjaar 2023 is zeer succesvol afgesloten en de voorspellingen voor een reislustig 2024 geven aan dat vakanties en reizen hoog op de prioriteitenlijst blijven staan.
Dat zegt de ANVR in een terugblik op 2023 en een vooruitblik op het nieuwe boekjaar 2024.
´Dit geeft aan dat ervaringen belangrijker zijn dan aanschaf van andere producten. Sinds mei 2023 is er al sprake van een hoger aantal boekingen ten opzichte van 2022 én het pré-Covid-jaar 2019. Het aandeel reizen en vakanties buiten Europa is weer vergelijkbaar met de ontwikkeling van vóór corona’, meldt de ANVR.
In de maand november boekten de top 10 van belangrijkste Europese bestemmingen allemaal een groei met dubbele cijfers, met uitzondering van een daling van 4 procent voor België.
Dat de Nederlander ook in 2024 nog volop op vakantie wil concludeerde ABN AMRO al in de Sectorprognose Leisure 2023-2024, die eind december werd gepubliceerd.
Mede door de verwachte koopkrachtverbetering zet de behoefte aan reizen zich óók in 2024 voort, zegt de ANVR. Voor de hele vrijetijdssector wordt in 2024 een volumegroei van 3 procent verwacht. Vooral reisorganisaties maken naar verwachting meer omzet (+8 procent). Dat is mede dankzij de reislustige Gen Z (geboren tussen globaal 1997 en 2012, opgegroeid met internet en vaardig met social media, red.).
De ANVR verwacht dat vooral gezinnen met kinderen die reizen in de schoolvakanties er weer vroeg bij zullen zijn om hun favoriete vakantie te boeken. ‘Niet in de laatste plaats omdat er nu nog volop keuze is bij de verschillende reisaanbieders’, zegt ANVR-directeur Frank Oostdam.
‘Met het slechte zomerweer van 2023 nog vers in het geheugen en de daaropvolgende regenachtige maanden willen mensen nu alvast hun vakantieplannen voor 2024 vastleggen. Dit zorgt nu al voor drukte bij de ANVR-leden in het land en zal ook ongetwijfeld weer voor drukte zorgen op de Vakantiebeurs begin januari.’
In haar beschouwing constateert de ANVR enkele reistrends voor n 2023;
Meerdere generaties die samen reizen
‘Steeds vaker zien we meerdere generaties met elkaar reizen. Soms om een speciale gelegenheid te vieren, maar steeds vaker ook gewoon voor de gezelligheid en de saamhorigheid. Een of twee weken met je kinderen en kleinkinderen op vakantie geeft toch een sterkere band dan elkaar een paar keer thuis opzoeken. Een fijne bijkomstigheid voor de ouders is vaak dat zij er ook een avondje samen op uit kunnen als de grootouders op de kleinkinderen passen.’
Toename van vakanties buiten het hoogseizoen
‘Daarnaast zagen we in 2023 ook een toename van vakanties buiten het hoogseizoen. We zien in een aantal branches dat steeds meer werkgevers ervoor kiezen om meer flexibiliteit te geven aan hun werknemers en hun bedrijf niet volledig te sluiten gedurende de zomermaanden, waardoor mensen zonder kinderen makkelijker buiten het hoogseizoen kunnen reizen. Vooral mensen zonder thuiswonende kinderen willen graag op een ander moment van het jaar reizen.’
Duurzamer willen reizen
‘Het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat de reiziger graag duurzamer wil reizen maar ook zijn vakantie niet aan zich voorbij wil laten gaan. Vakantie met de trein groeit bijvoorbeeld wel maar is nog lang niet altijd ook een snelle en stabiele optie. Toch ziet de ANVR een groeiende belangstelling van reizigers die een paar uur extra reistijd geen probleem vinden en voor een duurzame treinreis kiezen. Met de elektrische auto naar de landen aan de Middellandse Zee vergt tot nu toe geduld en creativiteit wat betreft opladen, maar meer en meer worden de mogelijkheden hiervoor verbreed. Wij zullen onze leden in het aankomende jaar gaan helpen met het beter zichtbaar maken van de duurzame initiatieven die op het reisvlak worden genomen. Hierdoor is het voor de reiziger mogelijk een duurzamer alternatief te kiezen.’
Weg van de massa
‘Er werd meer gezocht naar plekjes waar je vakantie kunt vieren weg van de massa. Dit kan door meer buiten de schoolvakanties te reizen maar ook door te kijken naar de minder populaire plekken en meer in de natuur. We zien dat onze leden hun aanbod daar ook op aanpassen.’
Workation
‘De langere reizen waarbij mensen vanuit een vakantiebestemming gaan werken is vooral ontstaan tijdens corona maar zet nog altijd door. Vooral onder de jongeren is dit een populair gegeven en sommige bedrijven spelen hierop in door dit toe te staan of zelfs met het bedrijf op een zonnige locatie te gaan werken. Waarbij het genieten en ontdekken van een andere omgeving na werktijd centraal staat.’