
De luchtvaartsector en de overheid gaan gezamenlijk maatregelen nemen om het aantal ‘vliegaso’s’ terug te dringen. De aanleiding is dat ordeverstorende passagiers, ook wel unruly passengers genoemd, steeds vaker problemen in de luchtvaart veroorzaken.
Zo zag KLM afgelopen jaar op haar vluchten het aantal ‘vliegaso’s’ verdubbelen ten opzichte van 2019. In veel gevallen is drank in het spel.
Ordeverstorende passagiers veroorzaken problemen in de luchtvaart, zegt KLM.
Met hun verbaal agressieve gedrag, of soms zelfs fysiek geweld kunnen ze veiligheidsrisico’s veroorzaken, zowel aan boord als in de vertrekhal. Dit gedrag heeft vaak grote impact op medepassagiers en de bemanning. Ook kan het leiden tot omleidingen en vertragingen van vluchten. De luchtvaartsector en de overheid werken al samen om dit probleem tegen te gaan, maar willen meer doen. Hiervoor hebben alle betrokken partijen op 14 december een intentieverklaring ondertekend.
De partijen gaan onderzoeken hoe passagiers effectiever op de consequenties van hun gedrag gewezen kunnen worden. Ook wordt onderzocht hoe personeel nog beter kan worden getraind om met dit soort incidenten om te gaan. Sinds mei bestaat er een digitaal aangifteformulier, waarmee personeel gemakkelijk aangifte kan doen tegen ordeverstorende passagiers.
Wie zich misdraagt in een vliegtuig of op de grond moet worden aangepakt. Het is belangrijk dat personeel aan boord en in de vertrekhal op de hoogte is van de mogelijkheden hiertoe.
Luchtvaartmaatschappijen houden zogeheten ´No Fly-lists´ bij van passagiers die zich in hun vliegtuigen, op Schiphol of op buitenstations hebben misdragen. De ondertekenaars gaan onderzoeken of dit soort informatie tussen alle Nederlandse airlines kan worden gedeeld, met inachtneming van alle bestaande regelgeving rondom privacy.
KLM en dochter Transavia delen binnen de KLM-groep sinds 2022 gegevens van passagiers die op de No Fly-list zijn geplaatst vanwege ontoelaatbaar gedrag aan boord of op de grond. Passagiers krijgen bij beide maatschappijen een vliegverbod van minimaal vijf jaar als zij zich op een vlucht van Transavia of KLM misdragen.
KLM constateert op haar vluchten een verdubbeling van het aantal unruly passagiers ten opzichte van 2019. In 2023 werden gemiddeld 30 ordeverstorende passagiers per maand geregistreerd; in 2019 waren dat er gemiddeld 15 . Veel gevallen (60 procent) vonden plaats aan boord; 40 procent in de vertrekhal. In ruim de helft van de gevallen speelt alcohol een factor.
‘Vliegen is een van de veiligste vormen van transport’, zegt Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat.
‘Dat er mensen zijn die zich misdragen in een vliegtuig en daarmee de veiligheid van passagiers en personeel in gevaar brengen, is onacceptabel. Helaas komt het ook steeds vaker voor. Het is belangrijk dat we ons gezamenlijk met alle betrokken partijen inzetten om dit soort incidenten verder terug te dringen.’
Bij KLM staat veiligheid voor passagiers en medewerkers voorop, zegt Leen van Duijn, VP van KLM Security Services.
‘We tolereren dan ook geen enkele vorm van geweld aan boord of op de grond. De gevolgen van passagiers die zich misdragen zijn groot; dit heeft een grote impact op onze passagiers en onze collega’s. Elke vorm van fysiek geweld richting onze crew of medepassagiers is onacceptabel. Helaas moeten we constateren dat het aantal ‘unruly passagiers’ fors is toegenomen. Wat we in de lucht ervaren, is een afspiegeling van de maatschappij. Het is daarom goed dat dit probleem met de luchtvaartsector en de overheid gezamenlijk wordt aangepakt.’
De intentieverklaring is ondertekend door Royal Schiphol Group NV, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, het Openbaar Ministerie en de Koninklijke Marechaussee. Nederland is het derde land in Europa dat een dergelijke verklaring heeft ondertekend, na Noorwegen en Ierland. Het onderwerp staat internationaal breder op de agenda, ook bij de Europese en internationale luchtvaartorganisaties EASA en IATA. (Foto KLM).