
De zwijgende meerderheid een stem geven en tegelijk laten zien wat je als luchthaven doet om overlast voor de omgeving tegen te gaan. Dat zijn volgens Meiltje de Groot, sinds januari 2021 CEO van Groningen Airport Eelde, zaken die een luchthaven toekomstbestendig maken.
Meiltje de Groot komt aan het woord in de nieuwe editie van de Top 50 van TravMagazine, waarin onder het motto ´Back to the Future´ wordt vooruitgekeken naar de toekomst van de sector. De Groot geeft haar visie op de toekomst van luchthavens.
´De discussie rond Schiphol wijst al ergens naar, namelijk dat er een goede balans moet zijn tussen de luchthaven en de regio waar die is gevestigd. Dus behalve een vergunning gaat het ook om draagvlak vanuit je omgeving voor alles wat je doet´, zegt De Groot, die over brede ervaring in de luchtvaart beschikt.
´En dat is dan heel ingewikkeld, want in Nederland wordt op het moment vooral geluisterd naar een kleine groep, vaak een minderheid met een grote mond of met veel acties. Maar de zwijgende minderheid hoor je niet, terwijl die in onderzoeken duidelijk aangeeft dat ze wil blijven reizen. De vraag is hoe je die groep meer stem kan geven in het debat rond de luchtvaart. Tegelijk is het belangrijk dat we zorgen dat onze overlast zo klein mogelijk is. Dat gaat over geluid, maar ook over uitstoot. Dus als sector moeten we niet alleen dingen roepen, maar ook laten zien wat we doen.´
Groningen geeft het goede voorbeeld. De luchthaven richt zich onder andere op het vermijden van geluidshinder. Zo heeft de KLM vliegschool die vanaf Groningen vliegt recent een stiller type vliegtuig gekocht. Deze zijn ook duurzamer omdat ze minder brandstof gebruiken.
Als kleinste luchthaven van Nederland zet Groningen Airport Eelde volop in op innovatie. Zo beschikt de luchthaven over een zonnepark van 22 megawatt. Daarnaast zijn recent de voorbereidingen van start gegaan om in de toekomst groene waterstof te kunnen produceren als emissievrije brandstof voor lichte vliegtuigen, drones en grondmaterieel op de luchthaven.
De Groot erkent dat het niet allemaal morgen of overmorgen is geregeld. ´Er liggen nog veel interessante vraagstukken die we niet allemaal volgende week hoeven op te lossen, maar waar we wel aan moeten werken. Dat is erg belangrijk voor luchthavens van de toekomst.´
Meiltje de Groot ziet een gezonde toekomst voor regionale luchthavens als Groningen, zeker als het gaat om het ontlasten van Schiphol. Zij noemt het ‘onnodig’ dat passagiers om vier uur ’s ochtends in het vliegtuig moeten stappen om naar Ibiza te gaan vanaf Schiphol.
‘Terwijl je het eigenlijk zo moet organiseren dat zoiets gewoon uit de eigen regio kan’, zegt De Groot, die aantekent dat de politiek dan wel moet instemmen dat GAE dagelijks een half uur eerder kan beginnen en een uur langer mag openblijven. Het loont dan voor airlines om in de zomermaanden een toestel op Groningen te stationeren.´
De nieuwe editie van de Top 50 is die recent bij abonnees op de mat gevallen.
De digitale uitgave van de Top 50: Back to the Future, is ook digitaal verkrijgbaar. Lees meteen de nieuwe lijst met de 50 grootste reisbedrijven. Deze heeft na jaren een nieuwe top drie. Daarnaast veel nieuwkomers, niet alleen in de Top 50, maar ook in de sublijsten met grootste touroperators en retailers.
Bestel hier de nieuwe editie van de speciale Top 50-uitgave van TravMagazine.
Foto: Meiltje de Groot (Archieffoto TravMagazine).