
Corendon start in samenwerking met Divi Divi Air directe vluchten vanaf Curaçao naar São Paulo en Sint Maarten. Er wordt gevlogen met een eigen Boeing 737-800 van Corendon, die komende winter op Curaçao wordt gestationeerd.
Vanaf 10 december wordt vijf keer per week naar Sint Maarten gevlogen. Een paar dagen later, op 15 december, begint met dezelfde Boeing 737-800 de operatie op São Paulo, dat twee keer per week wordt aangevlogen. Over twee weken vertrekt een van de drie huidige toestellen van Corendon naar Curaçao. Het toestel komt in april weer terug naar Nederland.
‘We slaan met dit initiatief twee vliegen in één klap’, zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon. ‘Het stelt ons in staat om ook in de winter onze toestellen in de lucht te houden. Bovendien heeft Curaçao grote behoefte aan airlift.’
Volgens Van der Heijden is het voor Europese leisure-airlines elk jaar een uitdaging om in de winter hun toestellen rendabel te laten opereren. Zo had Corendon vorige winter een toestel gestationeerd in Marrakesh, in opdracht van Reise Service Deutschland (RSD). Dit jaar wordt het dus Curaçao.
Hotels
Met de vluchten naar São Paulo mikt Corendon op toeristen uit Brazilië, mede ten behoeve van de eigen hotels op Curaçao: het eigen hotel Livingstone Jan Thiel en het Kunuku Aqua Resort, dat weliswaar geen eigendom is, maar waarmee Corendon een omvangrijk en langjarig contract heeft. Vanaf eind 2019 zal ook de eerste fase van het recent gekochte Veneto Holiday Beach open gaan. Een jaar later bereikt dit hotel z’n volledige omvang en zal dan met 850 kamers met afstand het grootste hotel van Curaçao zijn.
Het toerisme op Curaçao is momenteel grotendeels afhankelijk van de Nederlandse markt en voor een klein deel van toeristen uit Duitsland en de VS. Na het wegvallen van Venezuela als markt wil Corendon in Brazilië een nieuwe markt aanboren en krijgt daarbij ook de volledige steun van de Curaçao Tourist Board. Corendon heeft al contracten met touroperators in Brazilië. ‘Op deze manier bieden we hen niet alleen hotelbedden, maar ook een vliegverbinding. Die twee keer 189 stoelen per week krijgen we zeker vol.’
Lijndienst
Daarnaast zet Corendon, in samenwerking met Divi Divi Air, zijn Boeing 737-800 vijf keer per week in voor een lijndienstverbinding tussen Curaçao en Sint Maarten. Hierbij wordt ook gevlogen onder een vluchtnummer van Divi Divi Air. ‘We starten geen touroperator-programma op Sint Maarten, dit is puur een lijndienst, waarmee we het gat vullen na het grotendeels wegvallen van Insel Air’, benadrukt Van der Heijden.
Van der Heijden sluit niet uit dat er vanaf Curaçao meerdere bestemmingen volgen, bijvoorbeeld door de vluchten naar São Paulo te combineren met Aruba. ‘Of dat deze winter al gebeurt? Het zou zo maar kunnen.’
Bij succes van de operatie op Curaçao sluit Van der Heijden niet uit dat Corendon volgende winter twee toestellen van de (dan vier) eigen yearround toestellen op het Caribische eiland stationeert.