
SGR heeft een geheel vernieuwde website gelanceerd. Hierop is onder andere een duidelijke scheiding aangebracht tussen nieuws voor reizigers en voor reisbedrijven. Ook het indienen van claims gaat makkelijker en sneller. De (gedeeltelijke) afhandeling van het faillissement van TravelBird was een geslaagde testcase voor de vernieuwde website.
Aan de nieuwe website is sinds januari dit jaar gewerkt, zegt Jitske Roos, die voor SGR de marketing en communicatie doet. Samen met Remko Schermerhorn, collega zzp’er en twee externe toeleveranciers, is de nieuwe site tot stand gekomen. Het content management systeem is flink aangepakt, waardoor het online claimproces belangrijk is verbeterd. Deze verbetering van de gebruiksvriendelijkheid was een van de doelstellingen van de vernieuwing van de website.
‘Alle data en bijlagen die consumenten via de website uploaden, kunnen razendsnel worden verwerkt. Op maandag 12 november is de knop omgegaan en we zagen al meteen vijf claims per minuut in onze backoffice binnenkomen.’
Daarnaast heeft de website een nieuwe uitstraling, met een andere tone of voice. Zo wordt de lezer voortaan met ‘jij’ aangesproken. ‘Het gebruik van ‘u’ creëert afstand, terwijl SGR juist dicht bij de consument wil staan. Daarnaast willen we de reiziger en de reisorganisaties echt het gevoel geven dat SGR hen wil helpen en wil ontzorgen’, zegt Roos.
‘We volgen op de voet hoe de reiziger de website gebruikt. We hebben in het zoekveld nog geen opmerking gehad met de vraag: ik kan niet vinden wat ik zoek.’
Scheiding
Tussen de informatie voor reizigers en voor reisorganisaties is een duidelijke scheiding aangebracht, zodat deze snel de gezochte informatie vinden en niet worden lastig gevallen met informatie die niet voor hen is bestemd.
De aangesloten deelnemers krijgen een duidelijke positie op de nieuwe website van SGR. Niet alleen wordt een overzicht van aangesloten deelnemers gegeven, ook worden handelsnamen genoemd en wordt een logo van het bedrijf geplaatst. ‘Op die manier willen we bijdragen aan de branding van de deelnemers. We willen op die manier ook behulpzaam zijn bij betere partnermarketing. We hebben zelf onderzoek gedaan onder consumenten. Daaruit blijkt dat de consument het logo van SGR en Calamiteitenfonds herkent, maar niet weet waar die logo’s of organisaties precies voor staan. Ze herkennen de logo’s, maar kennen de organisaties erachter niet.’
Behalve de website van SGR worden ook die van SGRZ en Calamiteitenfonds binnenkort vernieuwd. Alle websites krijgen een eigen pay off. Die van SGR staat al op de website: garantie op je geboekte vakantie.
‘Op die manier kunnen ook de deelnemers makkelijker richting hun klanten uitdragen waar SGR voor staat. Ze kunnen dan makkelijker de meerwaarde aangeven van het boeken bij een reisorganisatie die bij SGR is aangesloten.’
Foto: SGR-directeur Erik Jan Reuver met Jitske Roos.