
SGR-directeur Erik Jan Reuver kan de schade die het garantiefonds door het faillissement van TravelBird heeft opgelopen, nog steeds moeilijk schatten.
Een belangrijke reden is dat klanten die via creditcardmaatschappijen of PayPal aan TravelBird hebben betaald, eerst hun geld bij deze instellingen moeten claimen. PayPal geeft een betalingsgarantie af en sommige creditcardmaatschappijen geven ook garantie op reizen.
‘SGR vergoedt alleen maar schade aan consumenten als er geen aanspraak op een derde mogelijk is’, zegt Reuver. ‘Dat betekent dat veel klanten die op deze wijze betaalden zo hun geld terugkrijgen, waardoor SGR minder schade heeft. Omdat we nog geen zicht hebben op de omvang van deze bedragen, en er nog andere factoren spelen, zoals de beschikbaarheid van tickets en hotels op reizen die gewoon worden uitgevoerd onder de garantieregeling van SGR, moet ik nog steeds een voorbehoud maken over de omvang van de schade voor SGR.’
Volgens Reuver, die samen met TUI probeert alternatieve diensten als hotels voor gedupeerde klanten van TravelBird te vinden, is het op sommige bestemmingen lastig om nog beschikbare hotels te vinden. Om die reden is Malta als bestemming geschrapt. Geen hotel wilde nog TravelBird-klanten hebben. Klanten van TravelBird die dus Malta hadden geboekt, hebben nu een uitnodiging van SGR ontvangen om een schadeclaim in te dienen.
Het zal volgens Reuver nog wel even duren voor de schade voor SGR bekend is. In 2013 leed SGR zijn grootste schade, een bedrag van netto 15 miljoen euro, toen Oad failliet ging. De bruto schade was 23 miljoen, maar na aftrek van de bankgarantie van Oad van 7 miljoen, bleef 15 miljoen over.