
Holland America Line wil het aantal cruisepassagiers in Nederland een forse impuls geven. De komst van het nieuwe schip Nieuw Statendam in december dit jaar en een intensieve marketingcampagne moeten daaraan bijdragen, stelde topman Nico Bleichrodt woensdag tijdens een presentatie op Schiphol.
Bleichrodt verwacht dat het aantal Nederlandse cruisepassagiers over vijf jaar is gegroeid van de huidige 110.000 naar 250.000. Hiervan denkt HAL een markaandeel van 40 procent te hebben.
Met de komst van de Nieuw Statendam, die in haar eerste seizoen vanaf Amsterdam gaat varen, heeft HAL volgend jaar een record aantal van 29 roundtrips en 56.677 bedden vanaf Nederland. Dat is 21 procent meer dan dit jaar, met 48.000 bedden.
Holland America Line lanceerde woensdag zijn plannen voor seizoen 2019. Orlando Ashford (President van Holland America Line) en Joe Slattery (senior vice-president Global Sales & Marketing) waren hiervoor vanuit het hoofdkantoor in Seattle overgekomen naar Nederland.
Bleichrodt benadrukte nogmaals het enorme potentieel voor cruisevakanties op de Nederlandse markt. Uit onderzoek van Nipo in 2015 bleek dat 4 miljoen Nederlanders een keer een cruise willen maken. Met een gerichte mediacampagne wil HAL dit ‘uitstelgedrag’ beïnvloeden. Dat gebeurt met de slogan: ‘Cruisen… Waarom niet nu?’
De campagne is te zien via tv-commercials (NPO, RTL en SBS), dagbladen en vakbladen. Bleichrodt: ‘We zitten al in de mindset van de consument. Het is nu tijd om door te schakelen.’
Foto: Nico Bleichrodt (midden) met Orlando Ashford en Joe Slattery.