
Piloten van Ryanair die gestationeerd zijn in Nederland leggen vrijdag 28 september het werk neer. Ze sluiten zich aan bij een tweede grote stakingsdag door piloten in verschillende Europese landen. Anders dan voorheen mag Ryanair geen piloten uit het buitenland invliegen om de staking te breken.
Dat meldt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) op haar website. Volgens de vakbond wordt ‘ultieme middel wordt ingezet om een cao te bewerkstelligen waarin fundamentele werknemersrechten geborgd worden’.
‘Na de eerste Ryanair-staking in Nederland op 10 augustus 2018 is ons doel niet dichterbij gekomen. Het Ryanair-management weigert sindsdien constructief met ons te onderhandelen.’
De VNV blijft streven naar een cultuurverandering binnen Ryanair, onder de slogan: #RyanairMUSTChange. ‘Een cultuurverandering is nodig om de rechten van de Ryanair-vliegers beter te waarborgen. Zo moet het Nederlands arbeidsrecht onverkort gaan gelden voor het Nederlandse personeel en dient Ryanair te stoppen met schijnzelfstandigheid en het verplicht laten emigreren van haar werknemers. Daarnaast moet iedere vlieger zich vrij kunnen voelen om zich ziek te melden zonder dat dit financiële consequenties heeft. De staking moet ook deze keer weer gaan dienen als ultiem signaal voor het Ryanair-management dat je zo niet kunt omgaan met je personeel.’
Rechter
Als Ryanair de uitspraak (van 9 augustus 2018) van de kortgedingrechter eerbiedigt, zal de overlast voor de reizigers komende vrijdag vele malen groter zijn dan bij de eerste staking. De kortgedingrechter heeft de Ierse prijsvechter immers verplicht om alle vluchten uitgevoerd door Ryanair-piloten met een basis in Nederland te annuleren, mits de VNV de staking 72 uur van tevoren aankondigt. De VNV betreurt de overlast die reizigers zullen ondervinden. ‘We hebben er alles aan gedaan om tot een eerlijke cao te komen, maar doordat Ryanair niet met ons om tafel wil is deze werkonderbreking onvermijdbaar.’