
In het hotel in de Egyptische badplaats Hurghada, waar eind augustus een Brits echtpaar ziek werd en overleed, is een hoog gehalte E-colibacteriën en stafylokokken aangetroffen. Dat meldt Thomas Cook op zijn Britse website. De aangetroffen waarden zijn echter niet van dien aard dat ze de dood van het Britse stel kunnen verklaren.
John (69) en Susan Cooper (63) stierven op 21 augustus enkele uren na elkaar in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada aan de Rode Zee. Volgens de Egyptische autoriteiten was het echtpaar gestorven aan hartfalen en ademnood. Volgens hun dochter, die eveneens in het hotel verbleef, was er meer aan de hand en waren opvallend veel mensen in het hotel ziek.
Thomas Cook evacueerde uit voorzorg ruim 300 vakantiegangers uit het hotel, onder wie 70 Duitsers, 20 Belgen, 10 Nederlanders en 207 Britten. De touroperator stuurde een eigen team naar het hotel voor nader onderzoek. Het team deed onderzoek in het hele hotel, maar kreeg geen toegang tot de kamer van het echtpaar. Deze staat onder controle van de Egyptische autoriteiten die zelf ook een onderzoek uitvoeren.
Evacueren
Thomas Cook heeft de eerste resultaten van zijn onderzoek bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van water en lucht in orde was. Er was geen sprake van koolmonoxidevergiftiging. Ook het water van de zwembaden was in orde, het chloorgehalte was normaal.
Bij onderzoek naar de voedsel- en hygiënekwaliteit werd echter een hoog gehalte aan E-colibacteriën en stafylokokken aangetroffen. ‘Het is duidelijk dat er iets is misgegaan in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in augustus en dat de standaards op een lager niveau waren dan dat we van onze hotelpartners verwachten’, schrijft Thomas Cook in een verklaring. ‘Dit wordt ondersteund door onze klanttevredenheid-scores, die in augustus fors lager waren dan normaal. Het is aannemelijk dat de aanwezigheid van E-coli en stafylokokken een verklaring is voor het hogere aantal ziekmeldingen onder de hotelgasten in deze periode. Dit toont aan het onze beslissing om onze ruim 300 gasten te evacueren de juiste was.’
Stop sales
De slechte voedsel- en hygiënekwaliteit van het betreffende hotel zijn voor Thomas Cook aanleiding een programma uit te rollen om meteen nader onderzoek te doen zodra in een hotel een hoger dan gemiddeld aantal zieke gasten wordt gemeld.
Daarnaast gaat Thomas Cook gasten compenseren die in augustus in het Steigenberger Aqua Magic Hotel in Hurghada verbleven en die hadden gemeld dat ze ziek waren geworden. ‘We nemen alle meldingen van ziekte serieus en verontschuldigen ons dat de vakantie van onze gasten hierdoor is bedorven. We hebben al een team samengesteld dat klachten over dit hotel met voorrang zal behandelen.’
Het Steigenberger Aqua Magic Hotel blijft voorlopig bij Thomas Cook op ‘stop sales’ staan, tot nader order.
Tragisch
Peter Fankhauser, de CEO van Thomas Cook Group die kort na het voorval zelf naar Egypte is afgereisd, zegt dat alle collega’s van Thomas Cook meeleven. De tragische gebeurtenissen hebben er bij de touroperator extra ingehakt aangezien Susan Cooper zelf bij een reisbureau van Thomas Cook werkte, in haar woonplaats Burnley in Lancashire.
‘We wachten nu het onderzoek van de Egyptische autoriteiten af’, zegt Fankhauser. ‘Ons eigen onderzoek heeft weliswaar niet de tragische dood van John en Susan Cooper kunnen ophelderen, maar het heeft duidelijk gemaakt dat we de hygiënestandaard in hotels waar veel ziekmeldingen zijn, extra in de gaten moeten houden. Thomas Cook heeft op elk willekeurig moment 500.000 gasten die ergens op de wereld met ons vakantie vieren. We blijven ons uiterste best doen om hen veilig te houden en hen de beste weken van het jaar te bezorgen.’
Thomas Cook liet eerder weten dat het hotel volledig aan het onderzoek meewerkt. Steigenberger is een internationale keten met 52 hotels in Europa, Azië en Afrika. Bij de laatste controle, die eind juni plaatsvond, kreeg het vijfsterrenhotel in Hurghada nog een gastenscore van 96 procent.