
Airtrade lanceert als eerste een NDC-koppeling met de Lufthansa Group. Dat betekent dat tickets bij Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines via FareFinder geboekt kunnen worden, zonder de toeslag die Lufthansa Group rekent voor boekingen via de GDS. Bovendien geeft de koppeling toegang tot de speciale tarieven.
Dankzij de directe verbinding met het systeem van Lufthansa Group hebben klanten van Airtrade, ofwel de reisbedrijven die met Airtrade werken, toegang tot alle rijke content van de airlines die zijn aangesloten bij de Lufthansa Groep. ‘Zo heeft Lufthansa Group lagere tarieven die ze uitsluitend zelf direct verkoopt, maar die ook via ons zijn te boeken. Dat scheelt al gauw 36 tot 50 euro ten opzichte van een boeking die via de GDS wordt gemaakt’, zegt Jeroen Martron, directeur van Airtrade.
Toeslag
Een aantal grote airlines zoals Lufthansa, KLM en British Airways berekent sinds 1 april dit jaar een toeslag voor tickets die via de GDS’en wordt geboekt. Deze toeslag kan oplopen tot 22 euro per ticket. Dit is volgens de airlines noodzakelijk om hun distributiekosten (lees: de kosten via de GDS’en) in de hand te houden. Bij rechtstreekse boekingen, via de website van de airlines zelf, geldt de toeslag niet. De stap betekende dat reisagenten die via de GDS’en werken geen of moeilijk toegang meer hebben tot de laagste tarieven.
Airtrade heeft nu een overeenkomst met Lufthansa Group, waarbij niet alleen de toeslag vervalt, maar waarbij naast de speciale tarieven zonder toeslag ook allerlei extra’s (ancillaries) geboekt kunnen worden. Hiervoor is een API (Application Programming Interface) met Lufthansa Group ontwikkeld, simpel gezegd een systeem waarmee verschillende software-systemen met elkaar kunnen communiceren. En waarmee het systeem van Airtrade dus rechtstreeks uit de content van Lufthansa Group kan putten.
Het Lufthanse aanbod is integraal beschikbaar via FareFinder en de Airtrade API. FareFinder, de eigen GDS van Airtrade, wordt na een uitgebreide pilot op 3 september aanstaande uitgerold naar alle Airtrade-klanten. FareFinder is de opvolger van Travelpackager.
‘Dankzij deze verbinding kunnen onze klanten een betere prijstransparantie bieden en een meer op maat gemaakt aanbod. Dit geeft hen een grote voorsprong ten opzichte van de concurrentie’, zegt Martron. ‘Het Airtrade distributie-platform zorgt ervoor dat wij snel kunnen aanpassen aan de veranderingen in de markt, zodat wij onze koppositie in de Benelux kunnen handhaven. Ook hebben wij gezorgd dat er voor de klant niets wijzigt in het huidige proces. Wij hebben een volledige integratie gerealiseerd met alle onze robotics en processen.’
Volgens Roberto Mamone, general manager sales van Lufthansa Group Nederland, is NDC de kern van de distributiestrategie van Lufthansa voor de toekomst. ‘Hiermee kunnen klanten van Airtrade kosten besparen. Zij kunnen tevens beschikken over voordelige tarieven en gepersonaliseerd aanbod die voorheen niet beschikbaar waren.’
Foto: tijd voor taart (vlnr): Henri Hilbelink (Manager Industry Relations, Airtrade Holland), Marcel Rohring (Senior Account Manager Lufthansa Group), Frank Wester (CFO Airtrade), Jeroen Martron (CEO airtrade) en Roberto Mamone (Lufthansa Group Nederland).