
Ook na de overname door het Duitse E-domizil blijft Zeetours B2B opereren. Dat zegt Patrick Cépèro, sinds kort directeur van Zeetours en tevens van het door hem opgerichte Cruisewinkel.nl, dat hij in 2015 al verkocht aan E-domizil. Nieuw is dat Zeetours pakketten gaat aanbieden die exclusief bij Zeetours zijn te boeken. ‘De reisagent kan zich hiermee onderscheiden.’
Cépèro had al een loopbaan in het onroerend goed achter de rug voordat hij in de reiswereld terechtkwam, of beter gezegd in de cruisewereld. Hij begon in 2005 met Cruisewinkel.nl. Hij werd in de beginjaren gezien als de cowboy van de cruisewereld. Zijn model van directe verkoop had succes. In 2015 werd Cruisewinkel.nl gekocht door het Duitse E-domizil, dat in het voorjaar van 2018 ook Zeetours kocht. E-domizil is met een aanbod van meer dan 350.000 vakantiehuizen online marktleider in Duitsland. Met het merk e-hoi behoort het bedrijf in Duitsland en Zwitserland tot de top 3 in cruiseverkoop.
Ervaring
Gezien zijn ervaring met de manier van werken van E-domizil werd Cépèro in het voorjaar van 2018 gevraagd om namens het Duitse bedrijf ook de directie van Zeetours te gaan voeren. De vraag is of Zeetours geen vreemde eend in de bijt is met zo’n grote online speler als moederbedrijf.
‘Juist niet. Via de techniek van E-domizil zijn cruises van Zeetours ook voor reisbureaus beter boekbaar. De techniek kan B2B worden ingezet, zodat reisbureaus veel meer mogelijkheden hebben om alles aangaande cruise vakantiepakketten online bij Zeetours te kunnen inboeken. Maar reisbureaus kunnen ook een white label oplossing kiezen of een boekingstool integreren op hun eigen website. In feite is Zeetours de gateway voor E-domizil. Zeetours opent de markt voor E-domizil naar de Nederlandse reisagent.’
Zeetours staat bekend als agentvriendelijk. Blijft dat zo?
‘Zeetours blijft absoluut B2B opereren. Alleen kunnen reisagenten straks over meer aanbod beschikken. We hebben nu 1.500 cruises op onze website, dat zijn er straks meer dan 5.000. Dat komt doordat de techniek van E-domizil het mogelijk maakt om het aanbod automatisch te laden, terwijl vroeger alles handmatig moest worden ingetikt. Bij cruisewinkel.nl, waar we al langer met E-domizil werken, hebben we al 5.000 cruises online staan.’
Hoe gaat Zeetours het onderscheid maken met de nieuwe Duitse eigenaar?
‘We gaan cruise vakantiepakketten samenstellen die alleen bij ons te boeken zijn. Dat is de toekomst. Inderdaad, net zoals touroperators die hun eigen exclusieve hotellabels hebben. E-domizil is groot genoeg om eigen schepen te charteren of om scherp in te kopen voor grote groepen. Ook de reisagent kan hiervan profiteren en kan hiermee een onderscheidend product aanbieden tegen een scherpe prijs. Dat kunnen ook themacruises zijn. We richten ons op generatie Y, of millennials of hoe je ze wilt noemen, dus jongeren tussen 25 en 35 jaar. Al zullen wij onze trouwe klanten natuurlijk meenemen in deze nieuwe ontwikkeling.’
Lees het complete interview met Patrick Cépèro in TravMagazine 33.