
Air France-KLM wil een lowcost maatschappij voor long haul vluchten ontwikkelen. Volgens Franse media zou de directie van de airline-combinatie hiermee willen concurreren met partijen als Norwegian, Level en Eurowings.
De Franse krant La Tribune zegt dat van ingewijden te hebben gehoord. De plannen zouden worden besproken tijdens een bijeenkomst van de top van Air France-KLM in Nederland.
Trans-Atlantische budgetvluchten (ver en voordelig) lijken steeds belangrijker te worden. Dat blijkt onder andere uit het succes van Norwegian Air. Daarnaast is International Airlines Group (IAG, waaronder British Airways, Iberia en Vueling vallen) actief met Level en heeft de Lufthansa Group zijn lowcost-dochter Eurowings.
Air France-KLM heeft nog geen budgetdochter voor verre vluchten. Volgens het management loopt de derde grote Europese airline hiermee achter op de concurrentie. Franse media melden dat Air France-KLM mogelijk het Franse XL Airways wil overnemen.
Daarnaast zou het management de activiteiten van prijsvechter Transavia France willen uitbreiden, eventueel door een fusie met het Nederlandse Transavia. De Telegraaf citeert echter ‘bronnen’, die zeggen dat zij ‘totaal geen behoefte hebben om te integreren met Transavia Frankrijk.’ De Nederlandse tak doet het namelijk een stuk beter dan de Franse.