
De groei van KLM wordt beperkt door de slotbeperkingen op Schiphol. Dat blijkt uit cijfers over de passagiersgroei bij KLM in mei. Die groei is flink afgezwakt.
Door de slotbeperkingen kon de capaciteit voor Europese bestemmingen van KLM niet worden uitgebreid. KLM noteerde in mei weliswaar groei, met 2,7 procent naar bijna drie miljoen passagiers, maar de groei over de eerste vijf maanden van 2018 was evenwel 7,1 procent.
‘Deze aanzienlijk mindere groei voor KLM toont wederom het belang en de urgentie van de groeidiscussie op Schiphol’, zegt Elbers.
Zusterbedrijf Air France, waar begin mei nog werd gestaakt, vervoerde in mei juist een kleine 2 procent minder passagiers. Air France-KLM, inclusief onder andere Transavia, telden in totaal 8,9 miljoen passagiers. Dat komt neer op een toename van 1 procent.
Vertrekkend topman Jos Nijhuis van Schiphol verklaarde donderdag bij zijn afscheid dat Nederland de overstapfunctie van Schiphol moet blijven koesteren. ‘Het is niet vanzelfsprekend om naar alle hoeken van de wereld te vliegen. We moeten beseffen dat we als Nederland iets bijzonders in huis hebben.’
Dit netwerk heeft een toegevoegde waarde van 25 miljard euro voor de Nederlandse economie, stelde adviesbureau McKinsey in het verleden.