
De hotelmarkt in Europa komt steeds meer in handen van grote online spelers. Vooral Booking.com ziet zijn marktaandeel toenemen, blijkt uit onderzoek van Hotrec, de Europese organisatie van hotels en horeca.
Volgens Hotrec zijn er drie grote spelers die 92 procent van de OTA-markt in Europa in handen hebben: Booking.com, Expedia en HRS. In het segment van de online travel agents heeft Booking.com een aandeel van 66,4 procent. In 2013 was dat nog minder dan 60 procent.
HRS is de verliezer onder de drie grote online spelers. Het marktaandeel van dit platform daalde van 11,9 procent (in 2013) naar 7,8 procent in 2017. Expedia groeide juist van 7,5 procent (in 2013) naar 12,6 procent in 2017.
Uit het onderzoek blijkt dat de directe verkoop door hotels afneemt. Van alle geboekte hotelnachten werd 52 procent direct geboekt. In 2015 was dat aandeel nog 55,2 procent. Dat betekent dat hotels voor hun verkoop steeds afhankelijker worden van de online spelers.
Het aandeel hotelnachten dat via online travel agents (OTA) wordt geboekt, steeg naar 26,1 procent (tegen 23,1 procent in 2015).
Ruim de helft van de hoteliers voelt zich onder druk gezet door de online platforms. Hieronder vallen zaken als soepele annuleringsvoorwaarden, kortingen en online marketing die zij vrijwillig niet zouden aanbieden.