
De gemeente Eindhoven wil een vliegtaks invoeren. Reizigers die via Eindhoven Airport vliegen, zouden straks één euro extra per ticket moeten betalen.
De gemeente wil het geld in een fonds stoppen dat wordt gebruikt om de leefbaarheid van de omgeving te verbeteren.
De vliegtaks is een initiatief van GroenLinks. De gemeenteraad stemde deze week in met het voorstel. De gemeente onderzoekt nu of de lokale belasting op vliegtickets per 1 januari kan worden ingevoerd. Of dat daadwerkelijk gebeurt, hangt af van de twee andere aandeelhouders van het vliegveld: de provincie Noord-Brabant en Schiphol Groep.
ANVR-voorman Frank Oostdam is tegen de invoering van een vliegtaks, hoe klein het bedrag ook is. ‘Het gaat om het principe. Voor je het weet, gaan anderen ook een vliegtaks invoeren. Dat het geld is geoormerkt voor duurzame maatregelen rond Eindhoven is second best.’
Landelijk
Oostdam wijst erop dat het onderwerp vliegtaks landelijk niet van tafel is. Als de luchtvaartsector zelf geen maatregelen neemt, zoals het stimuleren van biobrandstof en schone vliegtuigen, dan komt er vanaf 2021 een extra heffing op vliegtickets, zo staat te lezen in het regeerakkoord van het kabinet, dat bestaat uit de regeringspartijen CDA, ChristenUnie, D66 en VVD. Oostdam verwacht dat de luchtvaartsector zelf veel kan doen en dat daarmee de invoering van een landelijke vliegtaks kan worden voorkomen.
Transavia is uit principe tegenstander van een vliegbelasting, zegt een woordvoerster. ‘Of het nu landelijk is of regionaal, wij zijn daar geen voorstander van. Een vliegbelasting in Nederland leidt tot een ongelijke positie op internationaal niveau. In Eindhoven is nu sprake van een euro, maar wat is het de volgende keer?’