
‘Veiligheid is voor ons prioriteit nummer 1.’ Zo reageert TUI op de commotie die is ontstaan rond een lekkende brandstoftank van een Boeing 787 Dreamliner.
De kwestie speelde al op 19 januari dit jaar. Op die dag werd vlak voor vertrek vanaf Schiphol naar de Caribbean een druppelende brandstoftank ontdekt aan de betreffende Dreamliner. Passagiers werden, net als de wachtende passagiers op de bestemming, in hotels ondergebracht. De passagiers vertrokken de volgende dag met een ander toestel.
De twee andere 787 Dreamliners van TUI fly bleken na inspectie in orde te zijn. TUI beroept zich in het kader van de DBC-verordening (Denied Boarding Compensation) op overmacht, aangezien sprake is van een fabricagefout. Volgens de DBC-verordening zouden passagiers bij een dergelijke vertraging normaal gesproken aanspraak kunnen maken op 600 euro vergoeding per persoon. De brandstoftank van het betreffende toestel is inmiddels gerepareerd.
Volgens TUI werd het euvel op 19 januari net voor vertrek geconstateerd. ‘Er moest eerst een controle worden uitgevoerd, want hoe klein het defect ook lijkt: veiligheid gaat voor alles. Op geen enkel moment is er enig gevaar geweest voor de passagiers en crew. Veiligheid in de lucht is onze allergrootste prioriteit. Het bleek uiteindelijk om een relatief onschuldig defect te gaan, maar dat wisten wij niet op voorhand en veiligheid krijgt voorrang boven punctualiteit’, zegt TUI in een vrijdag uitgegeven verklaring.
Productie
‘Het bleek dat we langer de tijd nodig zouden hebben om het goed te kunnen controleren en herstellen, dus voor deze passagiers is toen direct een ander vliegtuig gecontracteerd. Dit vliegtuig kon pas de volgende ochtend aanwezig zijn. Deze passagiers zijn die nacht in een hotel nabij Schiphol ondergebracht en kregen maaltijden aangeboden. Hetzelfde geldt voor de reizigers die op de bestemming waren; die verbleven ook een nacht langer in hun hotel ter plaatse. Pas na uitgebreide inspectie bleek dat de lekkage was ontstaan door een fout tijdens de productie van dit toestel bij Boeing.’
‘Helaas kan dit wel leiden tot vertraging en minder comfort voor onze reizigers, wat wij bijzonder betreuren. Wanneer reizigers een compensatie aanvragen vanwege het ongemak dat voortkomt uit een vertraging, voldoet TUI aan haar verplichtingen en betaalt dat uit. In een beperkt aantal gevallen zijn er echter buitengewone omstandigheden waarop een luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen. Dat is nu het geval.’