
Schauinsland-reisen, de zevende touroperator van Duitsland, gaat werk maken van Nederland. De focus ligt daarbij op verkoop via de retail.
‘We zijn heel sterk in het segment B2B. We hebben geen strategie waarbij we met directe marketing de markt op gaan. We investeren liever in goede contacten met Nederlandse B2B-partners. We willen niet via dure Google-campagnes omzet kopen. We willen geld verdienen in Nederland, en niet geld meebrengen’, zegt Anja Dammann, teamleider key account van de Duitse touroperator.
Schauinsland-reisen had vorig jaar een totale omzet van 1,18 miljard euro en 1,43 miljoen passagiers. Sinds een klein jaar is de touroperator uit Duisburg ook in Nederland actief, met Pieter Melieste (LeisureReps) als vertegenwoordiger.
Op technisch gebied zijn de meeste hobbels inmiddels genomen om succesvol te kunnen zijn op de Nederlandse markt, zegt Melieste. ‘Het aanbod van schauinsland-reisen is inmiddels beschikbaar voor Nederlandse reisagenten en OTA’s via alle bekende systemen, zoals Pyton, Qenner, Duitse CRS applicaties en Peakwork. We hebben een selectie van 700 hotels voor de Nederlandse markt gemaakt, de teksten vertaald en in de systemen gezet. We zijn echt aangenaam verrast door de eerste resultaten in Nederland.’
Schauinsland heeft vorig jaar een vrijstelling van SGR gekregen. Hierdoor kunnen Nederlandse reisagenten schauinsland-reisen verkopen, zonder dat deze omzet door SGR wordt aangemerkt als risicodragend. De touroperator betaalt minimaal 10 procent commissie.
In TravMagazine 9, die deze week verschijnt, doen Dammann en Melieste de plannen voor Nederland uit de doeken.
Foto: Anja Dammann en Pieter Melieste.
Super