
Thomas Cook lanceerde eind januari de service ‘kies je ligbed’, maar Happy Sunbeds claimt al sinds vorig jaar met het concept bezig te zijn. Happysunbeds.com heeft een app ontwikkeld waarmee hotelgasten hun zonnebedje bij het zwembad of op het strand kunnen reserveren.
Op die manier wordt voorkomen dat gasten vroeg in de ochtend hun handdoek op bedjes gaan leggen of dat er elke ochtend een run op de ligbedjes is.
Happy Sunbeds is een Nederlands bedrijf dat de app aanbiedt aan hotels of aan touroperators met eigen hotels. Via de app is een plattegrond van de bedjes rond het zwembad te zien. Het hotel beschikt over een admin-app waarmee de reservering kan worden gemaakt. ‘Gasten kunnen hun ligbedje per uur of per dagdeel reserveren en zitten niet de hele vakantie aan hetzelfde bedje vast’, zegt Ellen Piree van Happy Sunbeds.
Een belangrijk onderdeel van onze oplossing is het gebruik van zogenaamde ‘sunnies’. Dit zijn punten/credits die gratis aan de gasten gegeven worden, waarmee de ligbedjes gereserveerd kunnen worden. Het aantal sunnies wordt bepaald door het hotel op basis van het tekort aan ligbedjes. Populaire locaties bij het zwembad kosten meer sunnies, waardoor gasten niet altijd op de toplocaties kunnen liggen. Dit geeft iedereen gelijke kansen om te genieten van de beste plekken bij het zwembad. Het systeem is eerlijk en zal leiden tot een gedragsverandering bij de gasten.’
Volgens Piree kan de app een grote klantenbinder zijn. Happy Sunbeds heeft afgelopen jaar een pilot gedraaid bij hotel Playa Moreia op Mallorca. ‘De reacties van de gasten waren positief. Ze waren blij dat ze op deze manier de zekerheid van een ligbedje hadden. Ook andere hotels die we gesproken hebben op Mallorca waren zeer geïnteresseerd. We zijn druk bezig om dit nieuwe initiatief in de markt te zetten en verwachten binnenkort te kunnen starten op de Canarische eilanden.’
Volgens Piree kan ook een betaalde versie van het systeem worden gemaakt. ‘We hebben de app zelf ontwikkeld, dus we kunnen deze op maat aanbieden.’