
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt rekening met een maximum van 60.000 vliegbewegingen van en naar Lelystad Airport. Dat is veel dan de 45.000 vliegbewegingen die tot nu toe werden genoemd als plafond voor de lange termijn. Het nieuwe plafond betekent dat er in 2043 gemiddeld 82 vluchten per dag zijn in plaats van 62.
Dat meldt NRC. Volgens de krant blijken de nieuwe cijfers uit berekeningen van luchtvaartadviesbureau To70, in opdracht van het ministerie. De nieuwe cijfers zijn gepresenteerd bij een bespreking met de bewonersdelegatie die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) adviseert. Volgens aanwezigen bij de bespreking laten ambtenaren zich leiden door To70. Het is nog niet zeker of de minister het advies overneemt.
De uitbreiding van Lelystad Airport, bedoeld om Schiphol te ontlasten, is omstreden. Bewoners in Oost-Nederland zijn bang voor geluidsoverlast en milieuvervuiling.
Volgens een woordvoerder van het ministerie gaat het om een ‘rekenexercitie’. Het ministerie ontkent dat er sprake is van een nieuw plafond van 60.000 vliegbewegingen. ‘Dat aantal is niet aan de orde, het is realistisch om uit te gaan van 45.000.’
Door uit te gaan van stillere vliegtuigen komt adviesbureau To70 op een bandbreedte van 36.500 tot 60.000 vliegbewegingen. Eén vlucht heeft twee vliegbewegingen: start en landing. De verhoging zou mogelijk zijn door niet het aantal vliegbewegingen als absolute limiet te nemen, maar door uit te gaan van de geluidsruimte die overeenkomt met dat aantal. Met stillere vliegtuigen kunnen meer vluchten worden uitgevoerd, terwijl de geluidsbelasting gelijk blijft.
Schiphol
Tot nu toe gold het aantal vliegbewegingen als het criterium om de groei van vliegvelden te begrenzen. Voor Lelystad Airport geldt een groei in meerdere fases. Na de start in 2019 met 4.000 vliegbewegingen per jaar gaat het aantal naar 10.000 in 2023, met gemiddeld 14 vluchten per dag). De volgende stap is 25.000 vliegbewegingen in 2033, met 34 vluchten per dag. Tenslotte zijn er 45.000 vliegbewegingen vanaf 2043, met 62 vluchten per dag.
De groei vanaf 10.000 bewegingen is pas mogelijk na herindeling van het hele luchtruim.
Ook bij de groei van Schiphol wordt het aantal vliegbewegingen als uitgangspunt genomen. Het afgesproken plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar tot 2021 is vrijwel bereikt. Passagiersgroei is de komende drie jaar alleen mogelijk door grotere vliegtuigen in te zetten of door de beschikbare stoelen beter te benutten. Op die manier kunnen ‘slimmere en schonere vliegtuigen’ ruimte creëren voor groei van het aantal vluchten.