
TUI heeft nog geen besluit genomen over deelname aan het retailfonds van SGRZ. Dat zegt topman Arjan Kers in een interview met TravMagazine van vrijdag 2 februari.
Kers: ‘Iedereen verwacht dat TUI meedoet als er iets nieuws wordt opgezet. Dat wordt gezien als onze plicht als marktleider. Wij nemen echter al vaker het voortouw en het initiatief, maar wij hebben niet de verplichting alles voor iedereen op te lossen. We gaan dit op z’n eigen waarde beoordelen en ook langs de lat van onze eigen belangen en voorwaarden leggen.’
Geen goed plan?
Kers: ‘Het voorstel voor SGRZ is interessant voor kleinere partijen in de markt. Die kunnen zo hun risico afdekken. Wij hebben SGRZ eigenlijk helemaal niet nodig. We kunnen dat ook zelf doen. De vraag is alleen: als wij niet meedoen met SGRZ, wat dat betekent voor SGRZ? Daarover voeren we gesprekken met SGR. Ik juich het initiatief toe, maar nogmaals, het dient niet ons belang. Als we meedoen, is dat om de branche en de partners te helpen en om een soort zekerheid in de markt af te geven. We hebben nog geen beslissing genomen.’
SGRZ
Erik Jan Reuver, directeur van SGR/SGRZ, laat desgevraagd weten dat SGRZ ook zonder TUI gewoon doorgaat. ‘Het is niet aan mij om te bepalen of TUI mee moet doen. Wij doen dit ook niet voor onszelf, we doen dit omdat de markt dit aan ons heeft gevraagd, waaronder de ANVR. Partijen in de branche moeten zelf onderling afspraken maken. Wij faciliteren vanaf 1 juli 2018 slechts een aanvullende garantieregeling, maar we bepalen niet wat de markt moet doen.’
SGRZ kent straks twee garantieregelingen: voor de B2B markt ten behoeve van de retail (levering van touroperators aan retail) en voor de B2B zakelijke reizen/groepen en MICE. De groepsgarantieregeling wordt inmiddels door 52 deelnemers afgenomen. Hiervoor verwacht Reuver op termijn 70 tot 75 deelnemers. ‘Het is opvallend dat we onder MICE-bedrijven veel nieuwe klanten zien, die eerder niet bij SGR waren aangesloten.’
Bankgarantie
Naast de garantie voor zakelijke reizen/groepen/MICE is er straks een garantieregeling voor de retail die reizen afneemt van touroperators. Deze wordt momenteel nader uitgewerkt en wordt per 1 juli opengesteld. Touroperators kunnen zich hierbij aansluiten en een garantie bieden waarmee schade bij de retailer die zelf reizen samenstelt, wordt afgedekt voor het geval de touroperator/leverancier omvalt en niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. De retailer die zelf reizen samenstelt, hoeft in dit geval over deze omzet niet zelf een bankgarantie te stellen.
Reuver: ‘Het enige dat de touroperator straks hoeft te doen, is zijn huidige bankgarantie gesteld aan SGR ook verbindend verklaren voor SGRZ en een verklaring leveringsplicht te tekenen en zich te melden bij SGRZ. Zij hoeven dus geen extra bankgarantie te stellen. Aan de retail zullen we een bijdrage in het kapitaal per boeking vragen, waarschijnlijk een euro per boeking, exclusief handlingkosten.’
SGRZ is een B2B label en speelt in op de nieuwe situatie die is ontstaan bij de invoering van de nieuwe Europese Richtlijn Pakketreizen, waarbij ook zakelijke reizen in bepaalde gevallen moeten worden voorzien van een insolventiegarantie. De wet is per 1 januari ingegaan, maar wordt formeel per 1 juli van kracht. Retailers die dan zelf of op verzoek een reis samenstellen (dat is al het geval als zij autohuur aan een pakketreis toevoegen) worden dan beschouwd als organisator. Dat betekent ook dat zij alle bijbehorende verantwoordelijkheden krijgen.