
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft @Leisure een boete van 325.000 euro opgelegd voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website belvilla.nl.
De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist, zegt de ACM. Het bleek niet mogelijk een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs te boeken. Ook werden consumenten misleid over de onvermijdbare kosten.
‘Consumenten hebben recht op duidelijke prijzen’, zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM. ‘Zo kunnen ze de verschillende aanbiedingen goed vergelijken. En ondernemers kunnen eerlijk met elkaar concurreren. Daarom is prijstransparantie een aandachtspunt voor de ACM.’
De ACM zegt dat ze @Leisure eerder al heeft gewezen op onjuiste en misleidende prijzen op belvilla.nl. De ACM legt het bedrijf nu een boete op voor misleidende prijsvermelding. Dit is de eerste keer dat de ACM een boete oplegt volgens de in 2016 aangepaste boetebeleidsregels. De ACM kan nu hogere boetes opleggen.
Transparant
Belvilla zegt de kwestie te betreuren. ‘Het gaat om twee gevallen van niet-juiste prijsgave in het voorjaar van 2017. Wij hebben dat toen geconstateerd en meteen actie ondernomen’, zegt woordvoerder Jeroen van den Berk. ‘We streven ernaar altijd zo transparant mogelijk te communiceren.’
In de twee gevallen ging het volgens Van den Berk om een inspiratieblok op de website, waar met vanaf-prijzen werd gewerkt. ‘Klanten konden daar zoeken zonder het aantal personen op te geven. Als dan in eerste instantie werd gezocht op nul personen en later bij het boeken het aantal personen werd ingevuld, kwamen er inderdaad kosten per persoon bij. We hebben dat blok verwijderd. Bovendien hebben we het zoeken zonder opgave van het aantal gasten onmogelijk gemaakt. Hiermee willen we misverstanden in de toekomst voorkomen’, zegt Van den Berk.
Grenzen
‘Omdat we samenwerken met veel huiseigenaren met ieder zijn eigen kostenstructuur, is ons model soms relatief complex. Dat is geen excuus, maar dwingt ons terecht tot het vinden van nog betere oplossingen. Wij zijn echter geenszins een prijsvechter die met lokkertjes de aandacht wil trekken van consumenten.’
Volgens Van der Berk staat de hoogte van deze boete absoluut niet in verhouding tot de overtreding. ‘Deze sanctie is buitensporig. Belvilla is er nooit op uit om de grenzen op te zoeken. Als de marktleider en meer dan 35 jaar actief in deze branche hebben we een zorgvuldig opgebouwde reputatie en willen we naar onze gasten en huiseigenaren altijd glashelder zijn.’