
De curatoren van het in surseance van betaling verkerende Niki onderhandelen de komende dagen met vier overgebleven potentiële kopers. Volgens Duitse media gaat het om voormalig Formule 1 coureur en luchtvaartondernemer Niki Lauda, IAG (moederconcern van British Airways), Thomas Cook (Condor) en het Duitse TUIfly.
De curatoren hopen voor het eind van het jaar een principe-overeenkomst met een koper te kunnen afsluiten. Hiermee hopen zij belangrijke delen van de vliegonderneming en vele banen in Duitsland en Oostenrijk te behouden. Ook de exploitatievergunning van de in Oostenrijk geregistreerde airline staat op het spel. Daarnaast heeft Niki dringend geld nodig om de lopende kosten te dekken.
Vorige maand werd bekend dat Lufthansa afziet van de overname van Niki, aangezien de Europese Unie alsnog de overname van de vakantievlieger, ooit onderdeel van het failliete Air Berlin, zou willen blokkeren. De positie van Lufthansa zou met de overname van Niki te dominant worden.
Door af te zien van de overname van Niki, hoopte Lufthansa meer kans te maken op toestemming van de Europese Commissie om andere onderdelen van Air Berlin te kopen, waaronder de regionale airline LG Walter. Inmiddels heeft de Europese Commissie toestemming voor deze overname gegeven.
Niki heeft een goed routenetwerk vanaf onder andere Düsseldorf, inclusief bijbehorende slots. Vooral de route naar Mallorca is erg populair. Düsseldorf is een populaire hub voor de Nederlandse markt.
Easyjet
De Britse lowcost carrier Easyjet heeft woensdag laten weten het aantal vluchten vanaf Düsseldorf naar Berlijn fors op te voeren. Met ingang van 5 januari gaat Easyjet in elke richting 40 keer per week vliegen. Eerder was nog sprake van 26 vluchten per richting per week. Met het nieuwe aantal vliegt Easyjet nu van maandag tot en met vrijdag en op zondag 6 keer per dag naar Berlijn Tegel. Op zaterdag zijn er 4 vluchten.
Naar verwachting zal het ruimere aanbod van Easyjet de ticketprijzen op de route naar Berlijn verlagen. Na het faillissement van Air Berlin was Eurowings, de lowcost-dochter van Lufthansa, bijna monopolist op de route van Düsseldorf naar Berlijn.
Lufthansa-topman Carsten Spohr weerspreekt dat sprake is van monopolievorming door zijn airline. De binnenlandse vluchten van Easyjet binnen Duitsland zorgen volgens hem voor een stevige concurrentie. ‘Dat wordt voor ons een grotere concurrent dan Air Berlin ooit was.’
Begin december kreeg Easyjet toestemming om 25 toestellen van het type A-320 van het voormalige Air Berlin over te nemen. Daarmee werd de werkgelegenheid van 1.000 voormalige medewerkers gegarandeerd. Met de overname, inclusief slots, was een bedrag van circa 40 miljoen euro gemoeid. Easyjet verstevigt hiermee zijn positie in de Duitse hoofdstad. Met de aankoop kan Easyjet niet alleen vanaf zijn bestaande basis Berlijn-Schönefeld vliegen, maar ook vanaf Berlijn-Tegel, waar de toestellen worden gestationeerd.