
Na het faillissement van Air Berlin wil Easyjet de grootste airline op Berlijn worden. Easyjet is nu nog nummer twee op de luchthaven Berlijn-Schönefeld na Ryanair, maar na de overname van de slots van Air Berlin op Berlijn verwacht Easyjet volgend jaar snel te groeien.
Easyjet wil vanaf Berlijn-Tegel een netwerk in Duitsland en de rest van Europa opbouwen. De Britse lowcost carrier wil in januari met 14 toestellen vanaf Tegel vliegen. Dat aantal moet in juli volgend jaar zijn uitgegroeid tot 25.
Uiterlijk in het winterschema 2018/2019 wil Easyjet de gewenste omvang op Berlijn-Tegel hebben bereikt. Dan wil de airline ook met eigen toestellen vliegen en niet langer met gehuurde of geleasde toestellen.
Easyjet wil ook op andere Duitse luchthavens eigen toestellen stationeren. Daar wil de airline de grootste of minimaal de nummer twee zijn.
Berlijn is de grootste stad van Duitsland en is gastnachten de derde stad van Europa.
Meer omzet
Easyjet publiceerde recent zijn resultaten over boekjaar 2017, dat op 30 september werd afgesloten. De omzet groeide met 8,1 procent naar 5,7 miljard euro. In totaal werden vorig jaar 80,2 miljoen tickets verkocht, een plus van 9,7 procent.
De winst van 344 miljoen euro viel echter 30 procent lager uit dan vorig jaar. Die daling is echter vooral te wijten aan een negatief koerseffect van 114 miljoen euro.
Voor de toekomst heeft Easyjet grote plannen. Ere wordt veel geïnvesteerd, waarmee de airline denkt te profiteren van schaalvoordeel. Voor de oevrname van delen van Air Berlin, waaronder 25 toestellen van het type Airbus A-320, slots en circa 1.000 medewerkers, heeft Easyjet 45 miljoen euro betaald. Daarbij komt nog een investering van 68 miljoen euro voor de opbouw van de operatie op Berlijn-Tegel.
In tegenstelling tot Ryanair concentreert Easyjet zich op de hoofdluchthavens van Europa. Inmiddels wordt 98 procent van alle vluchten uitgevoerd op een luchthaven waar Easyjet de grootste of de nummer 2 is.
Alles bij elkaar een goede startpositie voor Johan Lundgren, de voormalige TUI-manager, die Carolyn McCall opvolgt als CEO van Easyjet.