
Je kunt als bedrijf ook overdrijven door té vernieuwend te zijn. Dat was de eerste les die Steven van der Heijden, spreker op het ANVR-congres in Sevilla, leerde als ondernemer in de reiswereld, toen hij in 1987 samen met medestudenten in Nijmegen de touroperator Bimbo oprichtte.
Het bedrijf, dat als een uit de hand gelopen grap was begonnen, organiseerde busreizen naar de Middellandse Zee. Twee jaar later ging Bimbo ten onder. Dat was onder andere doordat té klantvriendelijke annuleringsvoorwaarden werden gehanteerd en passagiers kort voor vertrek nog konden afzeggen. ‘De moraal van het verhaal: je kunt als bedrijf ook overdrijven door té vernieuwend te zijn.’
Van der Heijden, CEO van Corendon, gaf een humoristische terugblik op 30 jaar reisbranche. Met zijn eerste opmerking had hij al meteen de zaal mee. ‘In de aankondiging staat dat ik in mijn verhaal zal ingaan op de toekomst van de reissector in het algemeen en hoe Corendon hierin zijn rol kiest. Dat ga ik dus niet doen…’
Van der Heijden maakte een soepele overstap naar Air Holland, dat zich wilde onderscheiden met extreem goede service, waarbij onder andere Wedgwood servies aan boord werd gebruikt. Maar toen Martinair en Transavia hun prijzen verlaagden, stapten touroperators massaal over naar Martinair en Transavia.
Frits Bom
Ingaand op het congresthema ‘vernieuwen of verdwijnen’ stelde Van der Heijden dat veel reisbedrijven zijn verdwenen omdat ze te lang vasthielden aan hun oude model. Veel ondernemers hebben moeite hun oude businessmodel los te laten. Toen van der Heijden in 1999 als CEO van Thomas Cook Nederland een brochurereis naar Tenerife maakte, stelde één van de deelnemende reisagenten: als de grote touroperators niet met internet gaan werken, is er ook geen sprake van een bedreiging van internet.
‘Dat was 18 jaar geleden. Inmiddels weten we allemaal dat internet de grote game-changer in de reiswereld is geweest.’
Van der Heijden vertoonde uit eigen archief opnamen van Frits Bom in zijn tijd als Vakantieman, die in oktober dit jaar overleed. ‘Hij was kritisch en werd daarom door sommigen in de branche verguisd, maar hij gaf iedereen wel volop de ruimte voor weerwoord. Bovendien had hij een feilloos gevoel voor wat de consument bezighield.’
Foto: Steven van der Heijden tijdens zijn presentatie.