
Jan Verkooijen stapt met zijn 16 Van Gerwen reisbureaus uit Toerkoop. Tegelijk laat Toerkoop zelf weten een nieuwe koers te gaan varen en de leden meer te willen faciliteren. ‘We gaan hiermee terug naar de roots’, zegt Toerkoop-voorzitter Jeroen van Sprang.
Jan Verkooijen laat tegenover TravMagazine weten dat hij Toerkoop verlaat omdat de kosten volgens hem niet opwegen tegen de baten. Zo stelt hij vraagtekens bij de effectiviteit van het marketingbeleid van de retailorganisatie. ‘Ik heb geen kritiek op het bestuur. Dat zijn ook ondernemers die hard werken, maar het komt allemaal onvoldoende uit de verf. En dan moet je keuzes maken.’
Verkooijen kwam vorige maand in aanvaring met vakbond CNV Vakmensen omdat hij de cao-verhoging niet tijdig had toegepast, iets wat hij later alsnog deed. Verkooijen verlaat Toerkoop per 1 januari 2018. Hij zegt zich nog te oriënteren waar hij zich met zijn 16 kantoren van Van Gerwen zal aansluiten.
Verschillen
Voorzitter Jeroen van Sprang erkent dat er verschillen van mening zijn over onder andere het marketingbeleid. ‘Toerkoop bestaat uit ondernemers en je hoeft het niet met alles eens te zijn. Ik denk overigens dat Jan Verkooijen een verkeerde keus maakt, maar het is zijn beslissing en die respecteer ik. We kunnen trouwens verder goed door één deur.’
Volgens Van Sprang gaat Toerkoop terug naar haar roots. ‘Toerkoop was van oudsher een organisatie waar zelfstandig reisbureau-ondernemers zich bij aansloten om via krachtenbundeling meerwaarde te creëren voor hun eigen reisonderneming. In de loop der jaren is dit ondernemerschap door alle veranderingen en hevige concurrentie in de reisbranche, niet alleen bij Toerkoop maar bij alle reisbureau-organisaties, op de achtergrond geraakt.’
Toerkoop gaat zich meer richten op het ontzorgen van de aangesloten leden. ‘We gaan onze ondernemers meer tools aanreiken, waarbij ze de vrijheid hebben om deze wel of niet te gebruiken. De meeste ondernemers zitten gewoon ook zelf achter de balie en hebben geen tijd om zich met zaken achter de schermen bezig te houden. Dat gaan wij meer faciliteren, naast onze bestaande scherpe inkoopdeals.’
Ondersteunen
Volgens Van Sprang zijn afspraken gemaakt met diverse partijen die exclusief de Toerkoop-ondernemers ondersteunen of zaken uit handen gaan nemen. ‘Daarbij valt onder andere te denken aan afspraken met een accountant die tegen een vooraf vastgestelde prijs de jaarrekening beoordeelt en zorgt dat alles volgens de SGR-normen wordt aangeleverd. Maar ook personeels- en arbeidsrechtelijk advies tegen een scherp tarief van adviseurs die de reisbranche kennen, inkoop van drukwerk en kantoorartikelen tegen scherpe prijzen. Dit dienstenpakket wordt het komende seizoen verder uitgebreid.’
Klein
Volgens Van Sprang is Toerkoop niet actief bezig met een ledenwerfcampagne. ‘We hebben na het vertrek van Van Gerwen circa 20 winkels over binnen Toerkoop. We zijn dus lean & mean, maar ondanks dat we klein zijn, blijven we selectief met de randvoorwaarden die we altijd hadden. Nieuwe leden zullen een gezond bedrijf moeten hebben en niet te klein moeten zijn. Nieuw is wel dat leden niet langer expliciet de naam Toerkoop hoeven te dragen. Reisbureaus met een sterke naam in hun regio kunnen volop onder die naam naar buiten treden, maar gebruik maken van de inkoopkracht van Toerkoop.’