
Wat doen de reisprofessionals nou eigenlijk zelf deze zomervakantie? TravMagazine vraagt branchegenoten deze zomer naar hun eigen reiservaringen. Kardien de Werker, sales & marketing manager Benelux van Singapore Airlines, gaat in ieder geval nooit meer kamperen in een caravan in Zuid-Frankrijk.
Wat is je leukste vakantie ooit?
‘Dat klinkt misschien sentimenteel, maar dat was toen onze dochters nog klein waren en we door de bergen gingen wandelen in Garmisch-Partenkirchen. Daar kan geen vijfsterren hotel tegenop. Maar die tijd komt nooit meer terug.’
Wat doe je zelf deze zomer?
‘Deze zomer is mijn planning redelijk in de war. Mijn dochters hebben hun eigen plannen en mijn vakantie is wat uitgesteld door interne veranderingen. Om toch even wat zon te pakken, ben ik in juni 7 dagen naar Turkije gegaan. Ik was getriggerd door alle berichtgeving dat Antalya leeg zou zijn, de hele toeristische industrie levenloos in de goot lag en de hotels leeg zouden staan. Een ideaal vooruitzicht voor een rustige vakantie.’
Hoe heb je het aangepakt?
‘Met mijn all-in vakantietrauma van 12 jaar geleden in Bodrum nog vers in mijn geheugen had ik wel besloten om het anders aan te pakken. Niet zo’n all-in pakket bij een touroperator die alleen maar denkt in massa. Bij een vakantie moet je weten wat je wilt, maar vooral wat je niet wilt. Ik wil niet in een transferbus met 50 lotgenoten, geen hotel waar ik alleen maar ‘kroket van Jet’ hoor, geen luierparade langs het zwembad en geen ophitserige reisleider waar ik verplicht moet aanschuiven om mijn excursies te boeken. Ik wilde 2 nachten naar Antalya en 4 nachten Side.’
Dus?
‘Ik heb eerst gekeken wat Nederlandse touroperators aanbieden, om die meteen uit te sluiten. Daarna keek ik wat op Booking.com beschikbaar was en heb de reviews gecheckt met die van Tripadvisor. Ik zocht 5 sterren en meteen aan het strand. Uiteindelijk heb ik geboekt op de website van de betreffende hotels. Ik ga geen 15 procent commissie betalen aan Booking.com. Die betaal ik liever aan het hotel zelf. Bovendien hebben hotels direct betere voorwaarden. Je krijgt vaak een betere kamer.’
Ben je een verwende reiziger als het om vliegen gaat?
‘Nee, maar je zit aan boord van een chartervlucht naar Turkije wel bijna 4 uur lang met stijgende verbazing om je heen kijken. Komt er een stewardess langs met de snack-bestellijst. Jawel, broodje kroket, saucijzenbroodje. Moet toch niet gekker worden. De grootste frustratie zijn passagiers die met oortjes in luidkeels een gesprek beginnen met hun buurman twee stoelen verderop. Dan is er twee rijen achter je iemand die zich daar aan ergert en luidkeels door de cabine gilt: ‘Doe die doppies uit je oren’. Van schrik zak ik dan nog dieper weg in mijn boek. En zoek mijn noise reducing headset.’
Waar wil je nooit meer naartoe?
‘Ik heb ooit in een caravan in Zuid-Frankrijk gezeten, in juli, bij 35 graden en zonder airco. Na twee dagen hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar een vijfsterren hotel gegaan. Daar heb ik eerst een uur in een koud bad gelegen.’
Ben je als vakantieganger beroepsmatig bezig?
‘Ik let altijd op logistieke processen en de service. Hoe worden mensen aangesproken. Niet om kritisch te zijn, maar om te zien hoe anderen het doen en wat ik daarvan kan leren. Ik stapte ooit bij een hotel in Singapore uit een taxi en de hostess die de autodeur opendeed, zei: ‘Welcome mister De Werker’. Ik was verbaasd dat ze m’n naam wist, maar later begreep ik dat de conciërge razendsnel m’n koffers uit de achterbak had gepakt, zodat zij m’n naam op het label kon lezen.’
Wat heb je altijd bij je?
‘M’n mobiele telefoon met oplader en m’n creditcard. Dan kan me verder weinig gebeuren.’
Deze rubriek is eerder verschenen in TravMagazine.