Voor het eerst in mijn leven mocht ik een keer de Nationale Politie iets adviseren, in plaats dat zij mij iets adviseerden/oplegden. Het onderwerp waarover is sprak was Openstelling. Met andere woorden: wanneer, via welke kanalen en waarvoor moet de politie open zijn voor haar klant; de burger.
Op basis van een onderzoek dat wij hebben uitgevoerd werd wel duidelijk dat openstelling voor de politie iets lijkt te zijn als een hygiëne factor. Het valt niet op als je 24/7 voor je klanten open bent. Het valt alleen (in negatieve zin) op wanneer je iets te veel aan je opengestelde uren gaat sleutelen.
Op vakantie lees ik sinds lange tijd weer ‘ns iets anders dan vakwerk en managementliteratuur. Ik lees de Men’s Health, afgewisseld met de Volkskrant. Ik lees iets over fitnessscholen die 24/7 geopend zijn. Vanuit de illusie dat ik een sixpack krijg als ik maar lang genoeg over crunches, situps en verantwoord eten lees, lees ik geïnteresseerd door. Toch kan ik niet wennen aan het feit dat er mensen zijn die na een avond werken tot 2 uur ‘s ochtends in de halters hangen.
Bij het schrijven van deze column is het 48 uur geleden dat mijn vrouw via Twitter een fotootje heeft gestuurd naar de plaatselijke dealer waar zij d’r auto heeft gekocht. Had iets te maken met een signaal op het dashboard dat ze niet vertrouwde. Geen antwoord.
Zo maar drie sectoren die vol ambitie worstelen met de begrippen bereikbaarheid. Drie voorbeelden die duidelijk maken dat er pioniers, dromers en verkeerde voorbeelden nodig zijn om te komen tot een best practice van optimale bereikbaarheid. Maar hoe lang we ook gaan zoeken en proberen, het gaat er niet om hoe lang je bereikbaar bent, als je maar bereikbaar bent als de klant dit wil, gekoppeld aan het meest relevante kanaal.