
Nederlanders gaan in 2016 weer vaker op vakantie, verwacht NBTC-NIPO Research mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders. Dat is goed nieuws voor de reisbranche, na enkele jaren van lichte daling en vorig jaar een stabilisatie van het aantal vakanties.
Volgens NBTC-NIPO Research zal zowel het aantal binnenlandse- als buitenlandse vakanties stijgen. Ook de vakantiebestedingen zullen toenemen. Tijdens de vakdag van de Vakantiebeurs (dinsdag) worden de resultaten gepresenteerd.
Groei
De onderzoekers van NBTC-NIPO verwachten dat het totaal aantal vakanties met gemiddeld circa 2 procent stijgt. Voor buitenlandse vakanties wordt een groei van 3 procent verwacht. Het aantal buitenlandse vakanties groeit daarmee naar 18,6 miljoen.
Voor vakanties in eigen land wordt een meer bescheiden groei van circa 1 procent verwacht, wat resulteert in 17,2 miljoen binnenlandse vakanties. De totale bestedingen aan vakanties stijgen naar verwachting met 3 procent, naar een totaal van 16,5 miljard euro.
Economie
Een belangrijke reden voor de groei is de aantrekkende economie. De combinatie van groeiend consumentenvertrouwen en stijgende koopkracht stimuleert de reislust. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen zouden het positieve gevoel nog wat kunnen temperen, tekenen onderzoeksdirecteuren Ad Schalekamp en Kees van der Most (foto) aan. ‘Maar de ervaring leert dat de effecten daarvan veelal tijdelijk en lokaal zijn. De consument wil graag op vakantie en kiest voor bestemmingen die als veilig worden ervaren.’