
Reizigers die bij TravelBird boeken, krijgen vanaf nu een gepersonaliseerd aanbod van vakanties en dagtrips. Dat is het gevolg van een nieuw algoritme dat de reisaanbieder heeft ontwikkeld.
TravelBird heeft sinds vorig jaar fors geïnvesteerd in de opzet van een Business Intelligence-team dat het personalisatie-algoritme heeft ontwikkeld.
‘Het geavanceerde algoritme is vanuit technisch oogpunt vergelijkbaar met dat van bedrijven als Netflix. Het berekent interesses, profielen en waarschijnlijkheden van verschillende gedragingen van de klant en verstrekt relevante data. Hiermee kunnen we de ervaring van de bezoeker personaliseren. Dat kan op verschillende kanalen, zoals de website, via e-mail en in de app’, zegt een woordvoerder van TravelBird tegenover TravMagazine.
Uit de eerste testresultaten blijkt dat het nieuwe algoritme vruchten afwerpt. Er is 5 procent meer kans dat mensen de nieuwsbrief openen, 20 procent meer kans dat zij op een aanbieding klikken en 50 procent meer kans dan een aanbieding via e-mailmarketing wordt geboekt.
TravelBird werkt met een selectie van hoteliers per bestemming. Ook zij hebben voordeel van het algoritme. Om de relatie met de partners te versterken, investeerde TravelBird in een connectie met zogenoemde channelmanagers Cubilis en Siteminder. Hierdoor kunnen hotelpartners het hele jaar door hun beschikbaarheid en prijzen beheren. Daarnaast kunnen er nog steeds specifieke periodes met speciale promoties worden aangeboden. Hoteliers werken hierdoor efficiënter en genereren meer boekingen, die over een langere periode binnenkomen, aldus de woordvoerder TravelBird.