Voor zover nu is te overzien staan ons in 2016 geen grote revolutionaire veranderingen te wachten. Natuurlijk, er zullen altijd onverwachte nieuwkomers zijn, verrassende start-ups die onverhoeds en jaloersmakend succesvol zijn. In de Nederlandse reisbranche draait het echter weer steeds meer om ouderwetse partnerships. Retailers die de afgelopen jaren zelf bij lokale DMC’s op verre bestemmingen hebben aangeklopt, kiezen weer vaker voor het gemak en de betrouwbaarheid van leveranciers in Nederland. Partijen als Travel Trend en Tenzing Travel zullen er blij mee zijn. Voorwaarde is wel dat zij de retail goed blijven faciliteren en een lonend verdienmodel op de been houden.
Voor retailers wordt het persoonlijk contact met de klant weer belangrijker. Dat was altijd al het geval, maar het belang ervan wordt weer opnieuw ontdekt. Die klant weet allang wat hij wil, maar zoekt bevestiging en advies. Veel reisbureaus (een trend die in 2016 zal doorzetten…) weten die klant pro-actief te vinden door hun eigen vakantiebeurs te organiseren. Of beter gezegd, ze laten zich vinden, want klanten komen op hun vrije zondag massaal een dagje vakantiebeurzen… Werner van Disseldorp doet het al jaren in Tilburg en ook Zonvaart Reizen en Relik & van Hooft onderhouden het persoonlijke contact met hun klant op hun eigen regionale vakantiebeurzen, waar zij één-op-één gesprekken met hun doelgroep hebben.
Er is een anekdote van een jongen in een grote stad die verliefd is op een meisje in een vergelegen dorp. Hij schrijft haar gedurende een half jaar elke dag een brief waarin hij in mooie bewoordingen zijn liefde verklaart. Na een half jaar gaat het meisje trouwen, met de postbode… Het persoonlijke contact won het van de mooie woorden.