Lufthansa Group slaat terug in de distributiestrijd. Sinds de invoering van de distributietoeslag per 1 september jl. wordt de luchtvaartgroep minder vaak geboekt door OTA’s en andere reispartijen. Als alternatief distributiekanaal heeft Lufthansa nu een overeenkomst gesloten met Google Flights.
Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en Swiss rekenen 16 euro per ticket voor GDS-boekingen. De reden: volgens de airlines kost een directe reservering 2 euro, terwijl het prijskaartje van de GDS 18 euro is. Dat prijsverschil wil Lufthansa Group niet meer ophoesten en dus wordt het doorberekend. Met als resultaat dat er indien mogelijk wordt weggestuurd van Lufthansa & co door partijen die gebruikmaken van GDS’en.
Volgens Lufthansa is de samenwerking met Google Flights een manier om de klant zoveel mogelijk boekingsopties te geven. Gebruikers in de VS kunnen in de metazoekmachine via de functie ‘Book on Google’ direct binnen Google Flights een boeking maken bij Lufthansa. Ze hoeven dus niet eerst naar de Lufthansa-site.
‘Het partnerschap met Google zal online boekingen faciliteren, vooral op mobiele apparaten’, aldus commercieel directeur Jens Bischof van Lufthansa Group. ‘Met ‘Book on Google’ hebben gebruikers een naadloze boekingservaring op Google Flights. Lufthansa is de eerste netwerkmaatschappij wereldwijd die direct boeken via Google Flights mogelijk maakt. Dit is een belangrijke stap in Lufthansa nieuwe sales- en distributiestrategie, waarbij we streven naar het moderniseren van bestaande boekingsprocess en nieuwe, alternatieve distributiekanalen ontwikkelen.’