‘Hallo Theo, je spreekt met Erik, van je nieuwe autodealer Louwman in Arnhem…’ De man die me enthousiast opbelde, kende ik niet en had ik zelfs nog nooit gesproken. Toch was het niet hinderlijk dat hij meteen begon te tutoyeren. Dit was niet zomaar een autoverkoper, dit was Erik, mijn Persoonlijke Auto Verkoper (PAV). In recordtijd bespraken we de aflevering van mijn auto. De volgende dag vond ik een twaalf pagina’s tellende brochure op de mat. Op de cover stond twee keer mijn naam: speciale uitgave voor de heer De Reus. En: alles over de nieuwe auto van de heer De Reus. Op pagina 3 stond een voorwoord, met foto, van Erik, die ons telefoongesprek nog eens samenvatte.
Twee weken later, een dag voor ik m’n auto kon ophalen, stuurde Erik een mailtje met een link naar een filmpje. Hij kon zich voorstellen dat ik niet kon wachten, dus stuurde hij alvast een sneak preview. Ik had een promotiefilm van de fabrikant verwacht, maar kreeg Erik in beeld die zichzelf met een iPhone op een selfiemanier filmde. Een korte uitleg, beelden van mijn auto, en een hartelijk ‘ik heb er zin in, tot morgen!’
Later verklaarde Erik zijn zelfverzonnen campagne. ‘Je kunt overal een auto kopen, dus moet ik me onderscheiden met een persoonlijke aanpak.’
Welke reisverkoper volgt het voorbeeld van Erik?
theo.de.reus@travmagazine.nl