
Na banen in de hotellerie en op het reisbureau voelde Louise van Kaam steeds sterker de drang om voor zichzelf te beginnen. Ze sloot zich aan bij YourTravel om vanaf dat moment reizen vanuit huis te boeken. Nu, vijf jaar later, werkt Louise vanuit haar eigen kantoorpand in Zevenbergen in een team van drie, onder wie haar zus Suzanne.
Lag het reisagentschap altijd al in de lijn der verwachtingen?
‘Niet helemaal. Ik ben na mijn studie toerisme meteen gaan werken binnen de sales van verschillende hotelketens. Na een paar jaar kreeg ik sterk het gevoel dat ik iets miste. Ik heb ontslag genomen en ben backpackend op reis gegaan waarbij ik veel van de wereld heb gezien, zoals veel landen in Azië, Australië en Nieuw-Zeeland, en ook Amerika. Daarna heb ik nog bijna een jaar in Nieuw-Zeeland gewoond en daar op een vakantiepark gewerkt. Terug in Nederland was het me duidelijk geworden dat ik echt in het ‘reis’- gedeelte van het toerisme wilde werken, in plaats van me bezig te houden met één hotel op één plek. Na enkele jaren op een reisbureau te hebben gewerkt, voelde ik steeds meer de behoefte om dingen op mijn eigen manier te kunnen aanpakken en ben ik in 2019 zelfstandig gegaan. Ik had, na wat rondkijken, een heel goed gevoel bij YourTravel. Inmiddels werken we in een leuk pand in het centrum van Zevenbergen.’
Je hebt het over ‘we’…
‘Klopt! Vanaf de start ben ik lange tijd in mijn uppie vanuit huis werkzaam geweest, maar zo’n jaar geleden werd het zó druk en was ik met zoveel verschillende dingen bezig, dat ik op zoek ben gegaan naar hulp. Ik vond het wel heel spannend om voor het eerst iemand in dienst te nemen. Je wil iemand die je helemaal begrijpt en die ook echt goed is voor de klant. Mijn zus Suzanne, die de helft van de tijd ook nog docent op een middelbare school is, vroeg: ‘Zal ik je anders komen ondersteunen?’, en dat was perfect. Suus heeft voornamelijk de administratieve taken op zich genomen. Dat scheelt mij echt veel tijd, ik kan me nu focussen op waar ik goed in ben; het adviseren van de klant bij het boeken van een mooie reis.’
Is het niet lastig samenwerken met familie?
‘Nee, helemaal niet. Suzanne weet precies wat ik wil en hoe ik werk. Soms krijg ik een mail over een opdracht en blijkt zij het al te hebben opgepakt. We hebben nu ook een derde collega aangenomen, Ellis. Daardoor kan ik me voornamelijk op de groepsreizen en incentives richten, terwijl zij de particuliere reizen regelt. Zij heeft altijd een eigen reisbureau gehad en is onder meer Amerika-specialist, dus ze weet precies hoe alles werkt. Met z’n drieën vormen we een ideaal team. We doen op deze manier allemaal waar we goed in zijn.’

Wat voor groepsreizen boek jij zoal?
‘Het is heel gevarieerd. Veel incentives, zoals bedrijven die een jubileum vieren. Verder zijn het personeelsverenigingen die vanwege hun jaarlijkse uitje op stedentrip gaan of bedrijven die op workation gaan met het team. Ik ben nu bezig met een bedrijf dat 30 jaar bestaat en naar Lissabon wil. Afgelopen maand hadden we een groep van 160 personen die naar Keulen ging. Het gemiddelde ligt rond de 50 à 60 personen, maar soms zijn er uitschieters zoals een club van 200 personen naar Praag. We werken al lang samen met dezelfde lokale partners waar we veel vertrouwen in hebben. Vroeger ging ik zelf nog wel regelmatig mee als reisleider, maar daar heb ik nu, met meer boekingen en inmiddels als moeder, minder tijd voor.’
Wat is momenteel populair?
‘Valencia is erg populair. De meeste reizen blijven binnen Europa, maar we hebben ook uitzonderingen, bijvoorbeeld naar Las Vegas, Dubai of Kaapstad. Dat is ook heel leuk om te mogen boeken. Daarnaast zien we dat de trein populair is vanwege duurzaamheid. Het hangt van de bestemming af hoe gemakkelijk dat gaat. We zijn nu bezig met treinreizen naar Berlijn en Bordeaux, en daarin zie je al wel verschil in gemak en prijs. Maar voor sommige bedrijven is duurzaamheid echt belangrijk.’
Je bent sinds kort een officieel leerbedrijf. Hoe zit dat?
‘Een tijd geleden benaderde een toeristische school mij met de vraag of ik stagiaires wilde aannemen. Dat mag alleen als je een erkend leerbedrijf bent. Het is belangrijk dat er genoeg werk en een degelijke werkplek is, ze kunnen niet zomaar ergens aan de keukentafel schuiven. Maar bij ons op kantoor kan het heel goed. Het is niet altijd gemakkelijk voor studenten om een leuke stage te vinden, maar hier valt veel te doen en te leren. Ik heb net een sollicitatiebrief ontvangen van een mogelijke eerste stagiaire, heel leuk. Ik kijk ernaar uit om iemand op die manier op te leiden.’
Welke boekingen zijn je echt bijgebleven?
‘Qua particuliere reizen zijn dat vooral de reizen met een persoonlijk tintje. Ik vind het belangrijk om de klant echt te leren kennen en het doel van de reis te weten. Als dat een persoonlijk doel is, is het geweldig om daaraan bij te dragen. Laatst had ik een familie waarvan de schoonvader in Indonesië is geboren; ze maakten een reis naar zijn geboortestad op Java en sloten af op Bali. Zulke reizen boeken, daar houd ik van. Wat betreft groepsreizen was mijn allereerste geboekte reis bijzonder: 300 personen naar Disneyland Paris. Een andere geweldige groepsreis was naar Valencia voor een 40-jarig bedrijfsjubileum. We boekten voor 60 deelnemers vluchten, accommodatie en een heel leuk activiteitenprogramma. Het is leuk om een budget te krijgen en daar iets moois mee te doen.’

Hoe zie je de toekomst?
‘Ik heb niet de ambitie om hard te groeien of een megagroot bedrijf te worden. Ik vind het juist fijn als het zo persoonlijk mogelijk blijft. Ik hoop dat we de komende tijd lekker door kunnen gaan met z’n drieën.’
Heb je nog adviezen voor startende ZRA’s?
‘Wat ik zou aanraden: werk echt op afspraak. Als mensen een reis aanvragen, plan ik altijd eerst een telefonisch gesprek om samen de wensen door te spreken. Het is dus waardevol om de klant echt goed te spreken voordat je aan de slag gaat en het creëert ook een stukje gunfactor. Daarnaast geef ik soms ook als tip mee dat het slim kan zijn om van tevoren goed na te denken over hoe je alles wil gaan inrichten. In het begin bracht ik namelijk bij iedere klant persoonlijk de reisbescheiden in een leuk verpakt pakketje. Dat is superleuk om te doen en het werd altijd heel erg gewaardeerd. Alleen wanneer het dan erg druk wordt, heb je daar helaas geen tijd meer voor. En dat is ook wel jammer. Omdat ik ook wat duurzamer wilde gaan werken, heb ik die kans destijds ook meteen aangegrepen om de reisbescheiden op een andere manier bij de klant te krijgen. We maken daarvoor nu gebruik van een persoonlijke YourTravel-app waar de klanten alle informatie kunnen terugvinden. Voor vertrek bellen we vaak nog even om te vragen of alles duidelijk is en na thuiskomst laten we ook weer van ons horen. Dat is ook heel erg leuk om te doen en op deze manier proberen we het heel persoonlijk te houden.’