
Corendon heeft Sharm el Sheikh al in januari 2014 uit het reisprogramma geschrapt, omdat er volgens CEO Steven van der Heijden ‘activiteiten plaatsvonden die niet zo vriendelijk zijn voor het toerisme’. Dit zei hij in het praatprogramma Pauw van 9 november jl.
Toentertijd was het niet de veiligheid van de luchthaven, maar die van het luchtruim boven de Sinaï-woestijn die ter discussie stond. Er waren berichten over rebellen met schouderraketten in het gebied. Transavia en TUIfly verlegden daarom de vliegroute. Corendon besloot helemaal niet meer naar Sharm el Sheikh te gaan. ‘Wij hebben toen besloten op basis van een combinatie van factoren, waarbij veiligheid een rol speelde, te stoppen met Sharm. Op dat moment speelde vooral de veiligheid van het luchtruim een rol.’
Volgens Van der Heijden zijn er meer luchthavens te bedenken waar de controle op bagage ‘niet optimaal is’. Hij noemt Griekenland en Turkije als voorbeeld. Maar volgens hem is dat geen reden om te stoppen met die bestemmingen. ‘Dan kun je bij wijze van spreken alleen nog naar Noord-Amerika en een aantal West-Europese luchthavens vliegen. Objectief bezien is de controle op handbagage in Turkije waarschijnlijk van een lager niveau dan in New York. Maar een lijndienst naar Amerika is dan ook een waarschijnlijker doelwit van terroristen dan een toeristenvlucht tussen Amsterdam en Antalya.’
Corendon biedt tot 19 december helemaal geen Egypte meer aan. TUI en Neckermann blijven naar Marsa Alam en Hurghada vliegen, met de inzet van eigen securitypersoneel. Van der Heijden zegt dat de vraag naar Egypte ook een belangrijke rol speelt bij de beslissing van Corendon om er mee te stoppen. ‘Er zijn heel veel mensen die niet meer naar Egypte willen, omdat er issues zijn. Ze hebben het gevoel er niet meer lekker ontspannen van hun vakantie te kunnen genieten.’