
Vanuit de reissector wordt verbouwereerd gereageerd op het nieuws dat maandag mogelijk defensie wordt ingezet wanneer boeren actie gaan voeren bij Schiphol. ‘Als het nodig is dan springt Defensie bij. Schiphol is vitaal. Dat moet kunnen doordraaien’, dat heeft Minister van Defensie, Kajsa Ollongren na de ministerraad gezegd naar aanleiding van aangekondigde acties door boeren. Eind mei vlogen echter reizigers nog beveiligers in de haren nadat deze enkele rijen afsloten. Als het gaat om de Schiphol-chaos wil defensie in eerste instantie niet helpen, omdat het ‘in de kern niet veel anders is dan de behoefte van andere bedrijven die kampen met een personeelstekort’, zo heeft een woordvoerder van defensie laten weten aan TravMagazine. Lees hier de uitgebreide uitleg van Defensie waarom er nog niet is ingegaan op de vraag om hulp van Defensie bij de Schiphol-chaos.
‘Er is besloten geen steun te verlenen aan Schiphol en geen militairen in te zetten op de luchthaven. Het bijstandsverzoek van Schiphol gaat het primair om het voorzien in een particuliere behoefte in het kader van de bedrijfsvoering van de luchthaven Schiphol; in de kern niet veel anders dan de behoefte van andere bedrijven die kampen met een personeelstekort. Dit wordt mogelijk anders, indien – bijvoorbeeld – de veiligheid van de burgerluchtvaart (verantwoordelijkheid minister JenV) of de openbare orde op de luchthaven (verantwoordelijkheid burgemeester Haarlemmermeer) in het geding zouden zijn. In een dergelijke situatie kan er een grondslag zijn voor een verzoek om militaire steunverlening of militaire bijstand aan de politie’, aldus een woordvoerder van het Ministerie van Defensie.
‘Ook in de toekomst zullen bijstandsverzoeken op deze manier worden gewogen. De mogelijkheid om militaire steun of bijstand te verlenen, is niet bedoeld voor bijvoorbeeld de huidige problemen op Schiphol. Lange rijen vakantiegangers zijn niet te vergelijken met een crisis als COVID-19, orkaanschade in de Cariben of overstromingen in Limburg. De ondersteuning van Oekraïne met Nederlandse militaire goederen en het versterken van de NAVO-oostflank vraagt bovendien een grote personeelsinzet van Defensie. De Krijgsmacht wordt tevens geacht capaciteit beschikbaar te houden voor bijstandsverzoeken voor noodsituaties, zoals bij een natuurramp. Defensie heeft als taak zijn (militaire) personeel goed te oefenen en gereed te maken voor mogelijke inzet. Langdurige bijstand door Defensiepersoneel heeft gevolgen voor deze geoefendheid en gereedheid en dat effect wordt meegenomen in de afweging.’
In een uitgebreide reactie aan TravMagazine laat het ministerie verder weten:
‘De Nederlandse krijgsmacht kent drie hoofdtaken; (1) het beschermen van het eigen grondgebied en dat van bondgenoten, (2) het bevorderen van de (internationale) rechtsorde en stabiliteit en (3) het leveren van bijstand bij rampen en crises. Door de ontstane situatie op Schiphol is geopperd dat Defensie, vanuit haar derde hoofdtaak, mogelijk steun kan verlenen om de problemen op te lossen/te verminderen.’
‘Schiphol Group heeft op 14 juni j.l. een brief gestuurd aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit ministerie heeft op haar beurt op 15 juni j.l. een brief gestuurd met het formele verzoek tot militaire steunverlening op luchthaven Schiphol tijdens de zomerperiode. Deze brief was gericht aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid (t.a.v. de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), het Ministerie van Defensie (t.a.v. plv. DG Beleid) en de Koninklijke Marechaussee. Zoals hierna verder wordt toegelicht, is de aanvraag tot steunverlening door het ministerie van J&V beoordeeld.’
‘Een aanvraag tot steunverlening moet in ieder geval schriftelijk door een bestuursorgaan worden ingediend bij het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC), dat onderdeel onderdeel is van de nationale crisisbesluitvormingsstructuur. Het LOCC beoordeelt de capaciteitsbehoefte en beziet of en hoe hieraan zou kunnen worden voldaan. Op die manier kunnen de verschillende bijstandsverzoeken goed tegen elkaar worden afgewogen. Indien het LOCC concludeert dat militaire capaciteit nodig is, stuurt het LOCC de aanvraag door aan de afdeling Nationale Operaties van Defensie (NATOPS) bij Defensie. NATOPS beoordeelt of en welke militaire capaciteit beschikbaar is en geleidt de aanvraag om militaire steunverlening voor advies over juridische en bestuurlijke aspecten naar de Directeur Juridische Zaken (DJZ) van het Ministerie van Defensie. De Commandant der Strijdkrachten beslist namens de minister, na overleg met de DJZ, over de aanvraag.’