
De deal tussen Prijsvrij/REWE en de curatoren van het d-reizen concern is landelijk groot nieuws. TravMagazine sprak met Marc van Deursen (CEO Prijsvrij) over de plannen.
Wordt D-RT nu een dochterbedrijf van Prijsvrij of wordt het volledig onderdeel van REWE?
‘Het wordt een dochterbedrijf van de Prijsvrij Holding.’
Wat kan je zeggen over het aantal mensen dat je meeneemt?
‘De doelstelling is om tussen de 100 en 150 winkels over te nemen. Het ligt eraan hoever we komen met de verhuurders en ook of het personeel nog beschikbaar is. Doordat het lang heeft geduurd, is er ondertussen ook al wat personeel weg. We gaan ook met de mensen van d-reizen praten over de informatie die wij hebben gekregen met betrekking tot de winkels en of die naar hun beleving overeenkomt. Daaraan gekoppeld kan het aantal personeelsleden tussen de 400 en 450 liggen.’
Over het precieze aantal winkels moet nog een knoop worden doorgehakt?
‘Klopt. Zoals ik al zei gaat het over zo’n 100 tot 150 winkels, maar we zijn nog wel afhankelijk van de verhuurders en welk personeel beschikbaar is. Doelstelling is om een zo groot mogelijk, gezond deel, door te starten.’
Hoe zit het met de naam d-reizen?
‘Het is de doelstelling om d-reizen in ere te herstellen. Daarin zijn ook de media belangrijk. Worden d-reizen en de bevindingen van de curatoren continu gekoppeld aan het merk, dan zal het lastig worden om een doorstart in deze vorm door te zetten en zullen we misschien naar een rebranding moeten. Ik denk dat we het ook aan de familie Van den Broek en het personeel schuldig zijn om het merk in ere te herstellen.’
Wat kan jij zeggen over de winkels die Hillman overgenomen zou hebben? De curatoren lieten weten er niet van op de hoogte te zijn.
‘Ik laat de uitspraken van Hillman voor Hillman. De meeste van de verhuurders waarnaar verwezen wordt, waaronder de familie Van den Broek, die wisten van niks en waren helemaal niet rond. Het runnen van een reisbedrijf begint niet bij het huren van een locatie. Daar is wel wat meer voor nodig. Je gaat geen reisbedrijf runnen op een contract met Airtrade en FTI.’
Grote bedrijven als Corendon en TUI zijn destijds gestopt met d-reizen. Jij gaf al aan in gesprek te willen. Hoe loopt dat ondertussen?
‘Ik heb begrepen dat Sören Hartmann (CEO DER Touristik) Arjan Kers (CEO TUI Nederland, red.) goed kent. We gaan denk ik wel met elkaar om tafel komen om te praten. Niks moet, alles mag. Prijsvrij draait natuurlijk ook al elf jaar zonder TUI in haar portfolio, dus dat het kan hebben we bewezen. Maar op zich willen we het liefst op een normale manier met iedereen werken, met een level playing field en marktconforme voorwaarden.’
Weet je al wanneer de winkels opengaan?
‘Het is de doelstelling om zo snel mogelijk open te gaan, maar er ligt nog een proces. Uiteindelijk denk ik dat het gefaseerd gaat gebeuren, want er moeten zoveel winkels open en we moeten nog veel personeel spreken. Ik denk online zo snel mogelijk live met de support erachter en dan de winkels zo snel mogelijk open. Daarnaast moeten we ook in gesprek met partners om ze aan boord te trekken.’
Dat wordt een megaklus. Ga je iemand aannemen die de d-reizen winkels gaat leiden?
‘Jazeker. Er zijn natuurlijk mensen binnen d-reizen die bewezen hebben dat heel capabel te kunnen doen. Ik heb al wel iemand die zeer ervaren is in de internationale reisbranche en die over een tijdje bij ons aan boord gaat komen om ons in dit project te ondersteunen. Bij Prijsvrij gaat de omzet nu ook door het dak. We moeten nu met z’n allen gas gaan geven.’
De sector is nieuwsgierig of Jan Henne De Dijn en Marije Haeck (de voormalige eigenaren, red.) nog een rol gaan spelen bij d-reizen.
‘Ik kan je met m’n hand op m’n hart zeggen dat Jan en Marije bij ons geen rol spelen. Dat station is gepasseerd toen we in de situatie kwamen, nadat we met hun in gesprek waren, dat de merkrechten niet in de boedel zaten. Dat heeft bij mijzelf en zeker ook bij de REWE-directie tot een vertrouwensbreuk geleid en vervolgens zijn we de transactie zelf gaan doen. Ik wens Jan en Marije wel het beste, want ik vind nog steeds dat er een hele hoop shit over mensen wordt uitgestrooid, maar de coronacrisis heeft huisgehouden. Ik denk dat we moeten afwachten wat de curatoren vinden.’
Afgelopen maandag maakte Hillman Travel bekend dat het 50 tot 60 voormalige winkels van d-reizen gaat voortzetten onder de naam Hillman Travel. Hillman Travel, een initiatief van de Nederlander Franz Bergman en zijn zoon Franz junior, had buiten de curatoren om de verhuurders van circa 50-60 voormalige kantoren van d-reizen benaderd. Hillman wil binnen vier weken de eerste reisbureaus onder de eigen naam openen. Het bedrijf gaat onder andere samenwerken met Airtrade, FTI en met diverse kleinere touroperators en beddenbanken.
Die bak met shit is wel terecht als je miljoenen wegsluist ter vulling van andere gaten dan de portemonnee van je eigen klanten. Daar is de directie eindverantwoordelijk voor.