
‘Helaas is niet iedereen gevaccineerd die met ons vliegt’, aldus Steven van der Heijden (CEO Corendon). ‘Daarmee maak ik natuurlijk een gevaarlijke opmerking, maar wij zijn zeer voor vaccinatie en we raden mensen ook dringend aan om zich te laten vaccineren omdat in de praktijk blijkt dat je dan veel minder risico loopt om positief te testen voor je terugvlucht en in quarantaine moet en je allerlei andere problemen op de hals te halen. Ik ben voor een vaccinatieplicht, maar die kunnen wij als organisatie niet invoeren. De overheid zou dat moeten doen. Ik ben er een voorstander van wanneer de overheid een vaccinatieplicht invoert voor de luchtvaart, maar ook voor bijvoorbeeld het onderwijs, zorg en andere sectoren waarbij je dicht in de buurt van anderen werkt’, aldus Steven van der Heijden dit weekend in gesprek met Sven Kockelmann bij het KRO-NCRV radioprogramma 1op1.
Raar verschil personeel en passagiers
‘Wij zouden een vaccinatieplicht om het land in te komen een hele goede zaak vinden, omdat het mensen stimuleert om zich te laten vaccineren. Vaak is de reden dat mensen zich niet laten vaccineren een beetje ongedefinieerd en zodra ze er last van gaan krijgen doen ze het wel. Maar in Nederland wordt er ook bij de reisadvisering geen onderscheid gemaakt tussen gevaccineerde en niet gevaccineerde, dus we zijn in Nederland wel heel erg voorzichtig in dat thema. We zouden graag willen dat de toegang tot bepaalde landen makkelijker wordt voor gevaccineerde en lastiger voor niet-gevaccineerde. Als dat zou betekenen dat in sommige landen niet gevaccineerde mensen ook niet welkom zouden zijn dan zouden wij dat zeer steunen maar ook bijvoorbeeld in Nederland mogen we niet eens aan ons cabinepersoneel vragen of ze gevaccineerd zijn en we mogen het ook niet van ze eisen dat ze gevaccineerd zijn. Waar onze passagiers allemaal een QR-code moeten hebben, geldt dat niet verplicht voor onze eigen medewerkers. Ik pleit niet zozeer voor een vaccinatieplicht voor de luchtvaart, maar ik denk dat crew aan boord van een vliegtuig net zo goed een QR-code moet laten zien voordat ze aan boord van het vliegtuig stappen. Nu is er een raar verschil tussen luchtvaartpersoneel en passagiers. Dat zou moeten veranderen en daar lobbyen we ook voor. Je zou mensen ook verplicht kunnen laten testen voordat ze aan boord gaan en dat mogen we nu ook niet eisen.’
Reisadviezen en zorgplicht
‘Op rode gebieden vliegen we sowieso niet en het feit dat bepaalde landen nog een oranje reisadvies hebben dat vinden we heel erg vreemd, want zeker in landen als Turkije en Egypte daar is in toeristische gebieden de coronasituatie enorm onder controle. Het ministerie van Buitenlandse Zaken, op indicatie van VWS, die weigert vooralsnog on het advies aan te passen. Dat er een oranje reisadvies van toepassing is wordt in toenemende mate genegeerd door de consument. Het testen voor vertrek is natuurlijk een momentopname en corona is op de bestemmingen nog niet weg, dus mensen lopen een risico. Als er iets gebeurt dan hebben we als reisorganisatie een zorgplicht. Dat betekent dat wij in zo’n geval zorgen voor een quarantainehotel, dat verzorgen en ook de terugreis omzetten. Maar wij zouden dat wellicht ook veranderen en dat uitsluitend doen voor gevaccineerde passagiers, maar ook dat mag niet omdat we er geen onderscheid in mogen maken. Als iemand in het ziekenhuis belandt, dan hangt het er vanaf waar dat gebeurt. Is dat in een oranje gebied, dan betaalt de ziektekostenverzekeraar de kosten tot ene maximum van het Nederlandse tarief. Komen mensen in een duur particulier ziekenhuis terecht, dan betaalt normaal gesproken de verzekeraar maar lang niet alle reisverzekeraars vergoeden dat. Het zijn er wel steeds meer die de meerkosten vergoeden, dus het is wel een aanrader om het goed te checken.’
Verlies
‘We hebben afgelopen jaar een nettoverlies geleden van zo’n € 35 miljoen. Dit jaar maken we een positief resultaat, maar dat onze balans verzwakt is dat is duidelijk. We hebben waarschijnlijk zo’n twee jaar nodig om aan te sterken. Het is eigenlijk überhaupt bijzonder dat we nog bestaan, want ik heb veel keren gehad dat ik daar aan twijfelde. Het is gelukt, dankzij en ondanks de overheid. We hebben als reissector geen specifieke steun gehad. Wij hebben ook een luchtvaartmaatschappij en daarvoor hebben we geen steun gehad, in tegenstelling tot KLM en Transavia. De € 10 miljoen NOW hoeven we niet terug te betalen, dat is echt subsidie. We hebben in totaal een voucherlening opgenomen van € 43 tot € 44 miljoen en dat is 80% van het bedrag dat we voor die vouchers hebben terugbetaald, want 20% moesten we in ieder geval zelf financieren. De meeste mensen hebben hun vouchers laten terugbetalen. Volgens mij staat er nog zo’n € 1,5 miljoen aan vouchers open.’
Herfstvakantie
‘Voor de herfstvakantie zijn we vrijwel volgeboekt, maar we vliegen meer dan alleen in de herfstvakantie, dus vol is nooit vol bij ons. Op de herfstvakantie is er een run, maar die is er al een tijdje omdat veel mensen in de zomer dachten dat het op dat moment nog een beetje te vroeg was aangezien ze nog niet gevaccineerd waren en de kinderen nog niet gevaccineerd waren waardoor ze hun familievakantie hebben doorgeschoven naar de herfstvakantie’, aldus Van der Heijden.
Op de vraag of er meer wordt geboekt dan voor de coronaperiode laat Van der Heijden weten: ‘Ja, als je van week tot week bekijkt wel en we boeken momenteel meer per week dan dat we twee jaar geleden boekten. Maar, er is wel een achterstand in boekingen die we al in de boeken hebben, dus we moeten nog wel behoorlijk wat periodes zo doorboeken willen we weer een beetje op het oude niveau komen.’
Over hogere prijzen laat Van der Heijden weten: ‘Zo werkt het in de periode van vraag en aanbod en zeker in een schaarse vakantieperiode. Maar er is ook nog heel veel mogelijk buiten de vakantieperiode, dan is het een stuk goedkoper. Dat de kassa weer rinkelt bij Corendon was heel erg welkom, want de kassa was heel erg leeg. Het gat dat door corona is geslagen was wel heel erg diep.’