
‘Het terugbetalen gaat gebeuren, maar het kan even duren. Het is net als al die schepen die nu allemaal tegelijkertijd door het Suezkanaal willen’, zo laat Steven van der Heijden (CEO Corendon) in een eerste reactie op de goedkeuring van het Voucherfonds weten aan TravMagazine. ‘Jammer dat het pas is goedgekeurd twee weken na onze eerste terugbetalingsverplichting, maar natuurlijk zijn we ontzettend blij dat het is goedgekeurd.’
Rinkelen de telefoons al weer volop? Consumenten zien het nieuws en verwachten waarschijnlijk dat ze vanavond het geld al op hun rekening hebben.
‘Nee, nog niet. Vanmiddag of uiterlijk morgenochtend gaan we een mail met informatie richting consument sturen. Dat kunnen we pas doen als we zelf ook weten hoe het vervolg er uit gaat zien. Er moet natuurlijk nog geld worden overgemaakt vanuit de overheid naar SGR en dan kunnen we beginnen. Er ontstaat nu eigenlijk een opstopping zoals bij het Suezkanaal en het duurt een tijd voordat die er doorheen zijn. Dat gebeurt ook als je kijkt naar het terugbetalen van klanten. Er gaat wat tijd overheen voordat we kunnen terugbetalen, maar we gaan terugbetalen. Ik verwacht dat het maximaal twee weken duurt voordat we de hele achterstand hebben weggewerkt.’
Hoe zit het met retailers die een Corendon-reis hebben verkocht?
‘Daar waar wij vouchers aan retailers hebben gegeven, hebben retailers vouchers uitgegeven aan hun klanten. Wanneer je als retailer je klant hebt terugbetaald, dan laat je dat aan ons weten en dan betalen wij het geld aan de retailer. Dan kunnen wij dat vervolgens onderbrengen bij het Voucherfonds.’
Hoe is je verhouding met de Consumentenbond? Die lieten de consument weten dat ze geen medelijden met Corendon hoefden te hebben.
‘Wij hebben een heel goed, pittig gesprek gehad naar aanleiding van hun eerste publicatie. In dat gesprek hebben ze begrip getoond voor onze omstandigheden en wij voor hun standpunten. Alle potentiële problemen die we zouden hebben met consumentenorganisaties en ACM die kunnen we nu voor zijn, omdat we ze kunnen oplossen doordat het Voucherfonds is goedgekeurd.’
Hoe ga je de consument vertrouwen geven om weer bij jullie te boeken?
‘Gelukkig is het zo dat we een SGR hebben en gaat de SGR het overleven doordat het Voucherfonds er is. Mensen hoeven nooit bang te zijn om geld aan reizen te besteden. We hebben als Corendon nu het Voucherfonds waar we gebruik van kunnen maken en we maken gebruik van een bancaire financiering. Ik verwacht geen financiële problemen op de korte en middellange termijn. Het is ook het laatste waar consumenten aan denken, ze weten dat er een SGR is. Als straks de wereld opengaat, dan gaat de consument probleemloos boeken. Het boeken van een losse vlucht of een los hotel is een stuk risicovoller voor de consument, want daar zit natuurlijk geen garantie op.’