
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines moet op haar vluchten vanaf Schiphol naar de Verenigde Staten honderden stoelen per dag annuleren. Rudy Horn (Senior Country Manager United Airlines) laat aan TravMagazine weten dat de verbazing groot was toen het daadwerkelijke aantal stoelen dat geannuleerd moet worden op de figuurlijke mat viel.
‘We hadden vorige week al besloten onze capaciteit terug te schroeven om de aantallen te reduceren en dachten het daarmee wel te redden, maar on top of that hebben we via de slotcoördinator doorgekregen dat het aantal te cancelen stoelen op het dubbele neerkomt’, aldus Horn.
Het team van United Airlines in Nederland is in samenwerking met het hoofdkantoor druk in de weer om alles voor iedereen zo goed mogelijk te regelen. ‘We hopen natuurlijk dat de impact beperkt is en hopen binnen niet al te snelle tijd duidelijkheid te hebben over ons vluchtschema.’
Zoals voor zoveel luchtvaartmaatschappijen komt het verplicht cancelen van stoelen door de Schiphol-chaos op een uitermate ongeschikt moment. Het toerisme naar de Verenigde Staten schiet op het moment door het dak nadat het land in vergelijking met andere landen relatief ‘laat’ weer openging voor internationale reizigers. Onlangs werd nog bekend dat reizigers uit Nederland geen Covi-19-test meer nodig hebben om de Verenigde Staten in te komen.
United Airlines vliegt vijf keer per dag tussen Schiphol en Amerika tot eind oktober, dan gaat het aantal vluchten terug naar vier per dag. In mei 1991 vertrok de eerste vlucht met een 727-toestel van United Airlines van Amsterdam naar Washington/Dulles via Londen Heathrow. In Juni 1993 werd de rechtstreekse route naar Washington/Dulles gelanceerd, opgevolgd door New York/Newark in juli 1999. Vervolgens kreeg de airline onder andere een vluchtservice naar Chicago/O’Hare in 2001 en naar Houston in 2002. De airlines startte Amsterdam – San Francisco op 31 maart 2019 (seasonal tot en met eind oktober).