
De informatie die vandaag bekend is geworden uit het eerste verslag van de curatoren over het D-rt faillissement was Arjan Kers (directeur TUI Nederland) al grotendeels bekend. Hij laat aan TravMagazine weten dat TUI, dat nog zo’n € 9 miljoen van D-rt zou krijgen en daarmee de grootste schuldeiser is, keihard wordt getroffen. ‘Onze juristen zitten er bovenop.’
Jullie kunnen waarschijnlijk fluiten naar jullie geld. Gaan jullie het voormalig management van D-rt persoonlijk aanklagen?
‘Daar zitten onze juristen bovenop. We hebben de afgelopen weken in kaart gebracht wat dit allemaal betekent. Daar hadden we ook inzage voor nodig via de curatoren en die inzaqe hebben we nu. We zijn binnen de reissector de grootste schuldeiser, dus we worden keihard geraakt. Ik had persoonlijk nooit verwacht dat het zover zou komen. Ik kan er verder weinig over zeggen, omdat het in juridische handen ligt.’
Je gaf eerder aan dat jullie de volledige boekingsgegevens van de klanten nodig hebben uit de D-rt administratie, zodat jullie deze klanten verder kunnen informeren en helpen met hun vakantie. Hebben jullie deze informatie inmiddels ontvangen?
‘We hebben nog niets ontvangen ondanks herhaaldelijke vraag aan de curatoren.’
Zijn jullie al in gesprek met de in d-reizen geïnteresseerde partijen?
‘Ik heb nog van niemand iets gehoord, dus ik ben helemaal niet op de hoogte wie geïnteresseerd zijn in een doorstart. Prijsvrij ken ik alleen als naam, dus ik kan er weinig van zeggen. Hetzelfde geldt voor Hillman. Als ze zo’n grote partij willen overnemen en ze willen een kans maken, dan moeten ze natuurlijk wel met de grootste leveranciers aan tafel. Zonder samenwerking met een paar grote touroperators is het moeilijk om reisbureaus open te houden.’
Waarom zijn jullie eigenlijk afgehaakt om (onderdelen van) d-reizen over te nemen?
‘We hebben op een gegeven moment inzage gekregen in de dataset. Dan kan je zien wat er in de boedel zit en ik was niet onder de indruk. Dat komt doordat er weinig assets in zitten. Het zijn grotendeels reiskantoren en het allerbelangrijkste in de reiskantoren zijn de mensen, de ervaring en de expertise. Die zit er zeker en dat is de allergrootste waarde die het bedrijf d-reizen had. De winkels waren niet van henzelf en voor de rest zat er niks van waarde in. We hebben ook naar andere dingen gekeken, zoals hoe het bedrijf de afgelopen jaren financieel heeft gepresteerd en uiteindelijk hebben we onze conclusies getrokken. Ontzettend veel kantoren zitten in steden waar we al zitten met TUI. Als er steden zouden zijn waar wel een d-reizen kantoor zat en waar wij zelf niet zitten, dan kunnen we altijd nog besluiten om daar iets mee te doen wanneer de partij die doorstart er niets mee doet.’
Wat doet dit met het imago van de reissector?
‘Het is niet goed voor het imago van de reisbranche. We hebben juist de afgelopen maanden en jaren laten zien hoe belangrijk de reisbureaus zijn, want veel mensen switchten toch van het internet naar het reisbureau. Wanneer een grote reisbureaupartij omvalt, heeft dat wel een negatieve impact op het imago van de reisbranche waar we aan moeten gaan werken. Als er één partij is die toegevoegde waarde voor de consument kan leveren, dan zijn dat wel de retail en reisadviseurs.’
Zijn er al ex-medewerkers van d-reizen die bij TUI hebben aangeklopt?
‘We hebben natuurlijk al oud-medewerkers van d-reizen bij TUI werken. Die hebben waarschijnlijk nog steeds contact met hun oud-collega’s en vaak merk je ook dat het contact tussen reisbureaumedewerkers van TUI en d-reizen erg goed is in dorpen en steden waar beide bedrijven zitten. Ik kan mij voorstellen dat d-reizen medewerkers informatie hebben ingewonnen, maar we starten zeker geen offensief.’
Hoe zit dat bij TUI at home?
‘Ik heb altijd gezegd dat ik voor kwaliteit ga en niet voor kwantiteit. We hoeven bij TUI at home geen honderden MRA’s te hebben. Jeroen Otto heeft die uitdaging en ik weet dat hij daar op een hele goede manier mee bezig is. Intern hebben we aan onze MRA’s heel veel te bieden wat betreft producten en support, maar we gaan nu geen gerichte wervingscampagne houden. Overigens zijn de ZRA’s het hardst geraakt tijdens deze crisis. Het zijn collega’s die heel flexibel zijn om in andere sectoren te gaan werken, maar in hun hart is de reissector het allermooiste. Zodra het weer kan, zie ik ze weer terugkomen in onze sector. Als er een branche is waar ik respect voor heb, dan is het wel de reissector. Wij hebben optimisme in ons DNA zitten. Ze komen niet voor niets ook in andere sectoren snel aan de bak.’