
Met de overname van Bizz Travel lijft Sundio-topman Joost Romeijn een grote concurrent op het gebied van wintersport- en jongerenvakanties in. ‘Er blijft nog steeds enorme concurrentie bestaan, maar vooral op het gebied van wintersport is Bizz Travel een grote speler’, erkent Romeijn, die verwacht de overname binnen een maand af te ronden.
Adri Hendriks, oprichter van Bizz Travel, wil met de verkoop de toekomst van zijn bedrijf zekerstellen. ‘Het tempo van de veranderingen is erg hoog. Er heerst moordende concurrentie, die extremer is dan ooit. Onder de grote partijen is een titanenstrijd gaande, dat zet ook de prijzen onder druk. Bizz Travel is geen klein bedrijf, maar de partijen waartegen je moet vechten, zijn vele malen groter. Voor scherpe inkoop heb je schaalgrootte nodig. Bizz Travel is een gezond bedrijf, maar ik voorzag dat we op de middellange termijn niet langer onafhankelijk en zelfstandig konden blijven. Ik denk dat we met Sundio een geschikte overnemer hebben gevonden.’
Niche
Bij de overname van Bizz Travel gaan ook de labels Ferio Vakanties, Beachmasters Jongerenreizen en Skistuds mee. Bizz Travel bestaat in augustus dit jaar precies 30 jaar. Op de vraag of de verkoop hem emotioneel zwaar valt, zegt Hendriks: ‘Je bent ook ondernemer. Als je voorziet dat je op langere termijn niet zelfstandig en onafhankelijk kunt blijven, moet je niet tegen beter weten in doorgaan. Daar komt bij dat de wintersportmarkt bij touroperators elk jaar een beetje krimpt, omdat de consument steeds meer zelf z’n weg vindt.’
Of Bizz Travel op termijn in Groningen blijft gevestigd, is nog niet bekend. ‘We gaan eerst de zaken afronden’, zegt Romeijn.
Hendriks (58) gaat zich zelf bezighouden met zijn golftouroperator Golftime. ‘Dat is net als wintersport en jongerenreizen een leuk nicheproduct.’
Foto: Sundio-topman Joost Romeijn.