
&Olives Travel, gevestigd in het Noord-Hollandse Bergen, wil zich met een strategische verschuiving verder onderscheiden in de markt. CEO Christina Zandberg vertelt aan TravMagazine over de plannen.
&Olives Travel, onderdeel van de Afifi Group (multinational met reisbedrijven in het Midden- en Verre Oosten, en Portugal) en van oorsprong gespecialiseerd in reizen naar de Middellandse Zee en het Midden-Oosten, breidt zijn horizon verder uit onder leiding van CEO Christina Zandberg. Het reisbedrijf lanceert nieuwe bestemmingen binnen én buiten Europa en het Midden-Oosten, waaronder Indonesië, Sri Lanka, Costa Rica, Thailand, Finland en IJsland, met aanstaande uitbreidingen naar Vietnam, Zuid-Afrika en Zweden. Sinds het aantreden van Christina Zandberg als CEO van &Olives Travel op 1 november 2022 is de koers van het bedrijf verder aangescherpt. De organisatie, die in 2020 haar naam wijzigde van Isropa Reizen naar &Olives Travel, heeft haar wortels in het Midden-Oosten en de Mediterrane regio, maar kijkt nu verder. Christina, met meer dan 30 jaar ervaring in de reiswereld bij onder andere TUI en de Jong Intra Vakanties, deelt in een exclusief interview met TravMagazine de plannen om het aanbod van het bedrijf te transformeren en uit te breiden. Ze deelt haar visie op de toekomst, de uitdagingen en kansen voor &Olives Travel, en de nieuwe bestemmingen waar het team aan werkt.
Foto: Christina Zandberg.
Een nieuw hoofdstuk
Het reislustige team van &Olives Travel heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt. Van de naamswijziging in 2020 en het herstel na de coronapandemie tot de huidige onrustige situatie in het Midden- Oosten. Onder leiding van Christina wordt nu een volgende fase ingeluid met een duidelijke focus op het aanbieden van unieke en bijzondere reiservaringen, zowel binnen Europa als daarbuiten. ‘Het Middellandse Zeegebied blijft een belangrijk speerpunt, maar we kijken inmiddels wereldwijd’, vertelt Christina. ‘We richten ons op reizigers die nieuwsgierig zijn naar de wereld, die verder willen kijken dan de gebaande paden en die willen terugkomen van hun reis met nieuwe inzichten en verrijkende ervaringen.’
De naamsverandering van Isropa naar &Olives Travel werd ingegeven door de wens om het reisaanbod te verbreden. Het Midden-Oosten blijft een kernregio voor &Olives Travel, maar gezien de instabiliteit in sommige delen van die regio was er behoefte aan een bredere focus. ‘In 2019 werd de naam &Olives Travel geïntroduceerd als symbool voor onze uitbreiding naar nieuwe bestemmingen binnen het hele Mediterrane gebied en daarbuiten’, legt Christina uit. ‘Onze naam en ons logo zijn gebaseerd op de olijfboom, die staat voor vruchtbaarheid, kracht en duurzaamheid. Dat zijn ook de waarden die we in onze reizen willen terugzien.’
Mediterrane regio
Met meerdere aanbieders van reizen naar het Midden-Oosten en de mediterrane bestemmingen, moest &Olives Travel goed nadenken over zijn unieke waardepropositie. ‘We willen ons positioneren in nichemarkten, waar we ons kunnen onderscheiden met unieke, op maat gemaakte reiservaringen’, zegt Christina. ‘Wij bieden maatwerk en authenticiteit. Bij ons gaat het om reizen waarbij je echt iets leert over de lokale cultuur en bijzondere ervaringen opdoet. Een van onze pijlers is dat je als reiziger ‘rijker’ terugkomt dan dat je vertrok. Het gaat om verdieping, niet alleen om ontspanning.’
Nieuwe bestemmingen
Een van de meest opvallende veranderingen onder haar leiding is de uitbreiding van het reisaanbod naar bestemmingen buiten het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied. ‘We hebben recent nieuwe producten gelanceerd naar Indonesië, Sri Lanka, Costa Rica, Finland en Thailand’, vertelt Christina. ‘En we zijn nog lang niet klaar. Vietnam, Zuid- Afrika en Zweden liggen ook al klaar om binnenkort te worden toegevoegd aan het aanbod.’ De uitbreiding naar deze nieuwe markten is zorgvuldig gepland. Christina legt uit: ‘Het type reis dat we aanbieden blijft centraal staan. Het gaat ons niet om het aanbieden van zo veel mogelijk bestemmingen, maar om bijzondere ervaringen die onze reizigers verrijken. Of het nu gaat om stargazing in Fins Lapland of een overnachting op een drijvend vlot in Thailand, het gaat om unieke momenten die je bijblijven.’
‘&Olives Travel biedt iets wat grote touroperators niet altijd kunnen leveren’
Chaldiki en Kalamon
Binnen de reiservaringen die &Olives Travel aanbiedt, worden twee duidelijke productlijnen gehanteerd: Chaldiki en Kalamon. Christina legt uit: ‘Chaldiki is onze bestaande productlijn. Dit zijn onze ‘ready to go’ reizen, zoals kleinschalige fly-drive rondreizen in Europa. Ze zijn zorgvuldig samengesteld en online boekbaar, en bieden al veel flexibiliteit voor de reiziger.’ Denk bijvoorbeeld aan een safari in Zuid-Afrika of een exclusieve rondreis door Oman. Kalamon-reizen zijn persoonlijker en kunnen tot in detail aangepast worden aan de wensen van de klant.’
Oman is een goed voorbeeld van een bestemming die zich leent voor beide productlijnen. ‘Het is een veelzijdige bestemming die perfect past binnen ons aanbod’, zegt Christina, die uitkijkt naar het ANVR-congres in Oman. ‘Je kunt kiezen voor een klassieke reis, maar als je iets speciaals zoekt, kunnen we dat ook bieden. Oman is een bestemming waar je écht iets bijzonders kunt beleven.’
Klanttevredenheid en persoonlijke service
Naast het uitbreiden van het reisaanbod, is klanttevredenheid een van de belangrijke speerpunten voor Christina. ‘We hebben hard gewerkt aan het verbeteren van de customer journey. Onze reizigers willen gemak en vertrouwen. We zorgen ervoor dat alles vlekkeloos verloopt, van het moment dat ze hun reis boeken tot het moment dat ze thuiskomen. Persoonlijke service staat daarbij centraal. We richten ons op stellen zonder kinderen, en wat meer te besteden hebben, maar ook op multi-generation families die samen op avontuur willen gaan naar bijvoorbeeld Zuid-Afrika of Costa Rica.’
‘We hebben een klein maar sterk team, met ook kennis van de nieuwe bestemmingen, bijvoorbeeld het Verre Oosten en Noord-Amerika. Daarnaast hebben we recent Jiri Moonen aangenomen, die manager touroperating was bij FOX Vakanties. Met hem aan boord kunnen we onze productontwikkeling verder versnellen’, aldus Christina.
Tekst gaat verder onder de foto.
Samenwerken met reisretail
Hoewel &Olives Travel zich in eerste instantie sterk richtte op de directe verkoop aan consumenten via de website, blijft de retail een belangrijk verkoopkanaal voor het bedrijf. ‘De samenwerking met reisbureaus en ZRA’s is altijd een essentieel onderdeel geweest van ons bedrijf. We zien dat we met ons niche-aanbod en onze expertise op het gebied van bijzondere reizen van grote toegevoegde waarde kunnen zijn voor de retail.’ Met name voor klanten die op zoek zijn naar bijzondere ervaringen, biedt &Olives Travel iets wat de grote touroperators volgens Christina niet altijd kunnen leveren. ‘Grote touroperators hebben natuurlijk een heel ander bedrijfsmodel. Ze hebben voorraad als het gaat om accommodaties en vluchten. Eigenlijk hebben ze de hele keten in controle. Als je dan met een paar kamertjes om de hoek komt in het Middellandse Zeegebied, dan wordt het lastig. Maar de grote touroperators hebben wat meer moeite met maatwerk. Ze proberen het wel, met bijvoorbeeld By June, maar By June is inmiddels grote massa geworden. Dat zie je ook bij Eliza was here, daar zitten enorme capaciteiten achter qua vluchten en inkoop van marketing. Wij moeten het daarentegen hebben van toegevoegde waarde. De expertise die wij bieden op het gebied van maatwerk, is waardevol voor zowel de klant als de reisagent.’
De toekomstplannen van &Olives Travel
Ondanks de stevige concurrentie in de reisbranche ziet Christina volop mogelijkheden voor groei. ‘We hebben plannen om verder uit te breiden naar Duitsland en onderzoeken de mogelijkheden om ons product ook op de Belgische markt aan te gaan bieden. Daarnaast blijven we ons richten op het ontwikkelen van nieuwe bestemmingen en producten.’ Het team werkt hard aan het uitrollen van nieuwe producten. ‘We hebben al veel werk verzet, maar er komt nog veel meer aan. En we willen ervoor zorgen dat we niet alleen bijzondere reizen aanbieden, maar dat we ook blijven innoveren op het gebied van klantbeleving en service. Onze focus blijft liggen op het creëren van unieke, verrijkende reiservaringen.’ Christina sluit af met een duidelijke visie op de toekomst: ‘We willen blijven groeien, maar altijd met een focus op kwaliteit en authenticiteit. Onze reizigers verdienen het beste, en dat is precies wat we willen bieden.’
Dit interview is ook gepubliceerd in TravMagazine #41 die vandaag verschijnt.