
Het lijkt er op dat Schiphol haar security problemen niet onder controle krijgt. Uit documenten in het bezit van TravMagazine blijkt dat de security-capaciteit de komende tijd alleen daalt.
Schiphol verwacht voor de winter 2022 een structurele onderbezetting te hebben met betrekking tot security ten opzichte van het aantal stoelen. Het beschikbare aantal stoelen wordt gebaseerd op de security capaciteit. Uit de documenten blijkt dat er op 30 oktober sprake is van een security capaciteit voor 49.500 pax en dat de capaciteit 5 maanden later daalt naar een security capaciteit voor 43.000 pax… Dat blijkt uit Schiphol-documenten die in het bezit zijn van TravMagazine.
‘Wanneer alle stoelen zouden zijn bezet, kan dit niet op een veilige, stabiele en voorspelbare manier worden opgevangen. Dit zou kunnen leiden tot buitensporige wachtrijen, passagiers die hun vlucht niet halen en moeilijkheden bij het handhaven van de openbare orde’, aldus Schiphol.
Naar aanleiding van de problemen rondom de meivakantie 2022 kwam de luchthaven nog met het plan om de chaos aan te pakken. Dit plan omvatte vier actiepunten, namelijk het werven van meer personeel, het werken op de luchthaven aantrekkelijker maken, het optimaliseren van de passagiersstroom en het haalbaar maken van operaties.
Tijdens bijeenkomsten met de Schiphol-top werden grote zorgen geuit met betrekking tot de afgelopen maanden. De luchthaven wijst erop dat het ondanks alle maatregelen niet is gelukt het aantal manuren aan beveiligers te verhogen.
Schiphol schrijft dat er is gekeken naar de haalbaarheid om eigen personeel op te leiden tot beveiligers, een structurele loonsverhoging voor beveiligingspersoneel, er is onderzocht om buitenlands beveiligingspersoneel in dienst te nemen en om passagiers geen handbagage mee te laten nemen. Daarnaast blijkt uit de analyse dat er steun is gevraagd (maar geweigerd) aan het ministerie van Defensie.
Ondanks alle maatregelen is het de luchthaven niet gelukt het aantal manuren aan beveiligers te verhogen. ‘Het blijkt opmerkelijk dat de luchthaven na bijna een jaar haar problemen niet weet op te lossen’, aldus Tom van Apeldoorn (uitgever TravMagazine) in de TAT’s Travel Podcast.
Als je Schiphol inschaalt als essentiële infrastructuur, de beveiliging in eigen beheer houdt en je personeel € 20,- per uur salaris biedt dan ben je snel van het probleem af.